Impact of e-commerce on sales management in Gamarra Commercial Emporium (Lima-Peru), 2021

Authors

  • Oralea Malpartida-Maíz Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0001-6392-3185
  • Vitian Sugey Román-Córdova Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú. https://orcid.org/0009-0008-5033-1488
  • Hugo Jesús Salas-Canales Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0003-2754-9514

Keywords:

e-commerce, sales management, sales channel, digital advertising, customer satisfaction.

Abstract

In the world (and especially in Peru), e-commerce is currently in constant growth and adoption by entrepreneurs, due to the abrupt change that companies have had to face as a result of the global pandemic caused by Covid-19 in order to properly manage their sales. The main purpose of this research was to determine the impact of e-commerce on sales management in Gamarra Commercial Emporium (Lima-Peru) during 2021. Each of the study variables was subdivided into three dimensions for better understanding; for example, the e-commerce variable was subdivided into sales channel, digital advertising and information systems; while, on the other hand, the sales management variable was broken down into customer service, customer satisfaction and distribution. Methodologically, the research was developed under the quantitative approach, explanatory scope and used the non-experimental correlational-causal cross-sectional design; the participants were 100 micro-entrepreneurs from the commercial area under study, specifically linked to formal companies that make use of e-commerce, who were administered a questionnaire of 18 items with valuation alternatives in the form of the Likert scale. After the processing and analysis of the information, the existence of a significant impact between e-commerce and sales management was found (p < .05), because after using linear regression a test coefficient of 0.752 was obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oralea Malpartida-Maíz, Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú.

Bachiller en Administración de Empresas de la Universidad Científica del Sur, Lima, Perú.

Vitian Sugey Román-Córdova, Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú.

Bachiller en Administración de Empresas de la Universidad Científica del Sur, Lima, Perú.

Hugo Jesús Salas-Canales, Universidad Científica del Sur, Grupo de Investigación Interdisciplinary Research in Business Sciences. Lima, Perú.

Magíster en Administración con mención en Gestión Empresarial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Licenciado en Administración de Negocios Internacionales de la Universidad de San Martín de Porres (USMP). Titulado de la Segunda Especialidad Profesional en Estadística e Investigación Científica de la Universidad Nacional Federico Villarreal (UNFV). Participante del programa de Doctorado en Administración de la Universidad Nacional Federico Villarreal (UNFV). De actitud proactiva, alto sentido de responsabilidad y convencido de que el trabajo en equipo es el mejor medio para obtener resultados óptimos. Asumo con mucha responsabilidad y dedicación los retos que me asignen basados en los valores de honestidad, respeto, confianza y mejoramiento continuo. Apasionado por los temas relacionados con la gestión empresarial, marketing, investigación científica y uso de la Estadística para la resolución de problemas. Autor de publicaciones en revistas indexadas nacionales e internacionales; además, revisor, asesor y jurado de tesis en Ciencias Empresariales. Registro de Investigador Renacyt - código P0011164 (Grupo María Rostworowski Nivel II).

References

Anampa, K., Door, C., Llamoja, R., & Santa, M. (2018). Plan de Negocios para determinar la viabilidad del desarrollo de un asistente virtual de ventas (Chatbot): Caso Gamarra [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio de la Universidad ESAN. https://repositorio.esan.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12640/1295/2018_MAM_16-1_02_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arrunátegui, S., & Bravo, I. (2018). Calidad del servicio con actitudes para la atención de los usuarios del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Cap. FAP “José Abelardo Quiñones Gonzales” Tumbes, 2015 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/7845

Bădîrcea, R. M., Manta, A. G., Florea, N. M., Popescu, J., Manta, F. L., & Puiu, S. (2022). E-commerce and the factors affecting its development in the age of digital technology: Empirical evidence at EU–27 level. Sustainability, 14(1), 101-117. https://doi.org/10.3390/su14010101

Bolt, G. J. (1987). Practical Sales Management. Pitman Publishing.

Cerna, Y. A., Delgado, J. Y., & Salas, H. J. (2022). Cloud computing y gestión documental en una empresa de servicios BPO, distrito de Magdalena del Mar (Lima-Perú), 2021. Industrial Data, 25(1), 285-298. https://doi.org/10.15381/idata.v25i1.21960

Conde, R., Prybutok, V., & Sumlin, C. (2021). The utilization of online sales forums by salespeople as a mesosystem for enhancing sales-activity knowledge. The Journal of Business & Industrial Marketing, 36(4), 630-640. https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2020-0129

Cordero, M. (2019). El comercio electrónico e-commerce, análisis actual desde la perspectiva del consumidor en la ciudad de Guayaquil, provincia del Guayas y estrategias efectivas para su desarrollo [Tesis de maestría, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/14064/1/T-UCSG-POS-MFEE-179.pdf

Fauzan, M. A., Nisafani, A. S., & Wibisono, A. (2019). Seller reputation impact on sales performance in public e-marketplace Bukalapak. TELKOMNIKA Telecommunication, Computing, Electronics and Control, 17(4), 1810-1817. https://doi.org/10.12928/TELKOMNIKA.v17i4.11780

Godoy, D. (2018). Plan de Negocios: Empresa de soluciones de comercio electrónico y marketing digital para tiendas y profesionales del diseño de interiores y decoración [Tesis de maestría, Universidad de Chile]. Repositorio de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/168082

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill/Interamericana Editores.

Hussain, A., Akbar, M., Shahzad, A., Poulova, P., Akbar, A., & Hassan, R. (2022). E-commerce and SME performance: The moderating influence of entrepreneurial competencies. Administrative Sciences, 12(1), 13-28. https://doi.org/10.3390/admsci12010013

Kim, B. (2022). Essays on Sales Management (Publicación No. 29209752) [Tesis doctoral, Harvard University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.

Malpartida-Meza, D., Granada-López, A., & Salas-Canales, H. J. (2022). Calidad de servicio y satisfacción del cliente en una empresa comercializadora de sistemas de climatización doméstica e industrial, distrito de Surquillo (Lima - Perú), 2021. Revista Científica de la UCSA, 9(3), 23-35. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.03.023

Martín, P. (2018). Teletrabajo y comercio electrónico. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP18905.pdf&area=E

Monjarás, L. A. (2021). La importancia del comercio electrónico y el comportamiento del consumidor en las líneas de moda de las tiendas por departamento en el Perú durante el COVID-19 [Tesis de licenciatura, Universidad de Piura]. Repositorio Institucional de la Universidad de Piura. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/5101#:~:text=Monjar%C3%A1s%2C%20L%20(2021).,Universidad%20de%20Piura.

Naqvi, A., & Akba, I. (2019). Impact of sales force automation system on performance of salesman: Pakistani companies' perspective. Sir Syed University Research Journal of Engineering & Technology, 9(1), 30-34. https://doi.org/10.33317/ssurj.v9i1.111

Okolo, V. O., Obikeze, C. O., Zita, M., Okafor, J. N., & Obasi, N. (2018). Assessment of the effects of sales force performance evaluation on effective and efficient sales management of a service company: First Bank Nigeria Plc Exposition. International Journal of Management Sciences and Business Research, 7(8), 1–11. https://doi.org/10.5281/zenodo.3484434

Olivos, I. (2020). Planificación estratégica y canal de distribución en la empresa Emial SRL., Independencia, 2020 [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/53701

Owino, M., & Mutinda, J. (2022). Influence of social media marketing platforms on sales performance of Safaricom Public Limited Company, Kenya. International Journal of Management and Commerce Innovations, 10(1), 293–299. https://doi.org/10.5281/zenodo.6659794

Peng, S., & Moreno, C. A. (2021). Estrategias de cortesía y valoraciones negativas en el comercio electrónico: Un estudio contrastivo chino-español. Revista Española de Lingüística Aplicada, 34(2), 585-610. https://doi.org/10.1075/resla.19024.pen

Rojas, Z. (2017). La gestión de ventas y la rentabilidad [Tesis de licenciatura, Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. Repositorio de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/2597

Salas-Canales, H. J. (2021). Construcción de marcas verdes: Preocupación de las organizaciones por el cuidado y protección ambiental. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 415-427. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36779

Salcedo, J. M., Thijs, C. M., & Uchima, D. A. (2020). Factores que inhiben el uso de plataformas de autoservicio en el retail [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio Institucional de la Universidad ESAN. https://repositorio.esan.edu.pe///handle/20.500.12640/2027

Sapitri, N. A., & Fatimah, E. S. R. (2020). Pengaruh E-Commerce dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha pada Pedagang Online di Kota Makassar Dalam Perspektif Islam. El-Iqtishod: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 46-63.

Torres, V. (2015). Administración de ventas. Patria.

Torres, S., & Losada, P. (2018). La influencia del comercio electrónico en la venta libre de las farmacias. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 5(1), 7-19. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijisebc/article/view/238

Tunç, T., Nas, S., & Demir, E. E. (2022). Türkiye'de bilgi ve iletişim teknolojileri sektörü kapsamında bir girdi-çıktı analizi. Sosyoekonomi, 30(53), 425-445. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2022.03.21

Villacis, L. M., Zambrano, K. J., Domínguez, M. Y., & Zambrano, K. J. (2021). Sistemas para la gerencia de ventas aplicados a la gestión en restaurantes. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 39, 101-111.

Yacob, S., Sulistiyo, U., Erida, E., & Siregar, A. P. (2021). The importance of e-commerce adoption and entrepreneurship orientation for sustainable micro, small, and medium enterprises in Indonesia. Development Studies Research, 8(1), 244-252. https://doi.org/10.1080/21665095.2021.1976657

Published

2023-07-14

How to Cite

Malpartida-Maíz, O., Román-Córdova, V. S., & Salas-Canales, H. J. (2023). Impact of e-commerce on sales management in Gamarra Commercial Emporium (Lima-Peru), 2021. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 10(2), 245–255. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/814

Issue

Section

Selected Articles