Internal communication and its relationship with job satisfaction
DOI:
https://doi.org/10.30545/academo.2025.n1.1045Keywords:
Internal communication, organizations, feedback, job satisfactionAbstract
This literature review aims to explore the historical evolution and strategic role of internal communication within organizations, with a special focus on its impact on job satisfaction. Through a narrative review, it investigates the sociocultural and technological transformations that have influenced internal communication, highlighting the importance of integrating it into organizational strategy to enhance planning and execution of actions. It examines the flow of information and the effectiveness of different types of communication, along with the tools and channels used to convey key messages. Additionally, it emphasizes the relevance of feedback as a mechanism to improve mutual understanding and facilitate more effective communication in the future. Finally, it concludes that internal communication plays a crucial role in creating a positive work environment, significantly affecting employees' perceptions and, consequently, their job satisfaction.
Downloads
References
Almeida, L. (2013). A importância da Comunicação Interna para a Motivação dos Colaboradores. Exedra Revista Científica, (8), 91-103.
Andrade, H. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. Netbiblo.
Arizcuren, A. (2008). Guía de buenas prácticas de comunicación. FEAPS.
Arribas, A. (2018). Intranet para la gestión del conocimiento y la comunicación interna. Razón y Palabra, 22(1100), 406-413.
Auz, M., Vergara, J., Lara, M., & Cañizares, N. (2021). Relación entre las estrategias de comunicación para empleados y el compromiso laboral. Revista Científica ECOCIENCIA, 8 (5), 1-18. https://do
i.org/10.21855/ecociencia.85.492
Bedoya, E. (2021). Canales de comunicación mediada por computador y sus efectos en la satisfacción de la comunicación. Teuken Bidikay Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad, 12(18), 197–218.
Borca, C., & Baesu, V. (2014). A possible managerial approach for internal organizational communication characterization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 124, 496-503. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.512
Brum, A. (2010). Endomarketing from A to Z: How to align people's thinking with the company's strategy. Integrare.
Claro Montes, C., Ayala de Choriego, M., & Pablo Barros, J. (2022). Comunicação interna: Caracterização e análise do trabalho realizado por empresas que pertencem ao ranking Great Place to Work Chile. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 21(41). https://doi.org/10.22395/angr. v21n41a4
Costa-Sánchez, C., Túñez-López, J., & Míguez-González, M. (2020). Communication management in SME. Strategic Potential, Philosophy and Trends.
De Araujo Pereira, A. (2022). Endomarketing como estratégia de gestão. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza-Ce, 10(222). https://doi.org/
35265/2236-6717-222-12046
Dioses, K., Rojas, T., & Russo, A. (2020). El storytelling como herramienta de comunicación interna: una propuesta de modelo de gestión. Cuadernos de Gestión, 20(1), 137–154. https://do
i.org/10.5295/cdg.170755kr
Downs, C., & Hazen, M. (1977). A factor analytic study of communication satisfaction. The Journal of Business Communication, 14(3), 63-73. https://
doi.org/10.1177/002194367701400306
Dueñas, P., & Garcia Garcia, M. (2013). The study of internal communication in the context of the degree of advertising and PR at the University of Cadiz. Historia y Comunicación Social, 18, 97-108.
Eka, F., & Anik, H. (2020). The effect of organizational communication and job satisfaction on employee engagement and employee performance at PT. Abyor International. Dinasti International Journal of Education Management and Social Science, 1(4), 479-489. https://doi.org/10.31933/DIJEMSS
Fernández Hernández, T., & Batista Quintero, L. (2016). Estrategia de comunicación interna para la gestión del conocimiento sobre desarrollo sostenible en la zona de defensa de la Sierrita, municipio Cumanayagua. Universidad y Sociedad, 8(4), 22-31.
Holá, J. (2012). Internal communication in the small and medium sized enterprises. E+M Ekonomie a Management, 15(3), 32-45.
Iurcovich, P. (2012). La Pequeña y Mediana empresa y la función de la comunicación. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 40, 79-84.
Kunsch, M. (1997). Obtendo resultados com relações públicas. ECA/USP.
Martinez Martinez, L., & Fernandez Hurtado, S. (2018). Internal communications issues in the firms: Does it affect the productivity? Review of European Studies, 10(2). https://doi.org/10.5
/res.v10n2p1
Matos, G. (2009). Comunicação empresarial (2º ed.). J. B. Publicidade e vendas na Internet.
Matsumoto, A., Morais e Silva, F., Bittencourt, J., & Gomes de Oliveira, A. (2016). A influência da endocomunicação na qualidade da gestão hospitalar. Revista Espacios, 37(12).
Neto, C. (2016). Comunicação interna e comprometimento organizacional:o caso da autoridade para as condições do trabalho (Doctoral dissertation). Universidade do Porto Portugal). https://doi.org/10.21747/08723419/soc34a3
Oscco, Y., Vargas, J., & Huamani, P. (2022). La comunicación con estrategia de diferenciación competitiva. Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios), 9(1). https://doi.org/10.2
/23463910.757
Oyarvide-Ramírez, H., Reyes-Sarria, E., & Montaño-Colorado, M. (2017). La comunicación interna como herramienta indispensable de la administración de empresas. Dominio de las Ciencias, 3(4), 296-309. https://doi.org/
23857/dc.v3i4.687
Pizzolante Negrón, I. (2006). El poder de la comunicación estratégica, apuntes de un evangelizador corporativo. En I. Pizzolante Negrón, El poder de la comunicación estratégica: Apuntes de un evangelizador corporativo (Vol. 5a ed., pp. 205-222). Los libros de El Nacional.
Polkinghorne, D. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International Journal of Qualitative Studies in Education, 8(1), 5-23. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/0951839950080103
Rhee, Y., & Moon, B. (2009). Organizational Culture and Strategic Communication Practice: Testing the Competing Values Model (CVM) and Employee Communication Strategies (ECS) model in Korea. International Journal of Strategic Communication, 3(1), 52-67. https://doi.org/10.1080/15531180802608386
Salazar, N. L. V., Martínez, C., Sánchez, V., & Briones, C. T. R. (2020). Comunicación organizacional interna y su relación con la satisfacción de los empleados de una empresa concesionaria de automóviles de Piedras Negras Coahuila. Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios), 7(1), 129-141. https://do
i.org/10.22579/23463910.206
Sanchis, P., & Bonavía, T. (2017). Internal communication system analysis in a small company. WPOM-Working Papers on Operations Management, 8(1), 9-21. https://doi.org/10.4995/wpom.v8i1.7390
Santiago, J. (2020). The influence of internal communication satisfactionon emplo
yees’ organisational identification: Effect of perceived organisational support. Journal of Economics and Management, 42 (4), 70-98. https://
doi.org/10.22367/jem.2020.42.04
Sisko Maarit Lipiäinen, H., Ensio Karjaluoto, H., & Nevalainen, M. (2014). Digital channels in the internal communication of a multinational corporation. Corporate Communications an International Journal, 19(3), 275-286. https://doi.org/10.1108/CCIJ-07-2012-0050
Trujillo, C. (2019). La facilitación de los procesos de comunicación en la organización: una contribución desde el desarrollo humano al logro de la satisfacción laboral. Investigación & Desarrollo, 27(2), 57-84.
Vora, N., & Patra, R. (2017). Importance of internal communication: Impact on employee engagement in organizations. Media Watch, 8(2), 28-37. https://doi.org/10.15655/mw/2017/v8i1A/48933
Zapata, D., Montealegre, M., & Ayala, B. (2017). Comunicación organizacional en torno al teletrabajo. Revista Luciérnaga- Comunicación, 9(18), 61-71.