Perception of students on the skills of teachers of the Faculty of Health Sciences of the National University of Caaguazú, year 2023
DOI:
https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1133Keywords:
University, professional education, health educationAbstract
One of the main gaps in knowledge within higher education in Paraguay refers to teaching competencies, this is essential to guarantee quality education. The objective of this descriptive study is to present the students' perception of the competencies of the teachers of the Faculty of Health Sciences of the National University of Caaguazú, year 2023, all active students in 2023 were included, excluding who did not want to participate in it. The variables analyzed were didactic, methodological and humanistic competencies, using a questionnaire with a Likert scale validated in 2018. The data was collected using Google Forms, processed in Excel and analyzed with Stata 16.0. The results were that the university students of the Faculty of Health Sciences perceived that their teachers have didactic and methodological skills, although there is certain weakness in
humanistic skills.
Downloads
References
Calles, C. (2020). ODS y educación superior: Una mirada desde la función de investigación. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 32(2). https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.288
Cantillo-Muñoz, F. (2023). Las competencias investigativas desde la práctica pedagógica docente en la educación básica secundaria. Revista Docentes 2.0, 16(1), 19-28. https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.364
Cardoso, C. E. R., & Díaz, C. M. (2020). El humanismo en la práctica docente de las instituciones de educación superior. Palermo Business Review, 22, 73-83. https://www.palermo.edu/negocios/cbrs/pdf/pbr22/PBR_22_04.pdf
Cruz, F. (2024). Desafíos de la Educación Superior en Paraguay: Un análisis de las políticas actuales. Revista Científica en Ciencias Sociales, 6, 34. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601205
García, M. C., & García, A. C. (2024). Las competencias investigativas de los profesores universitarios y su producción académica. RIEE Revista Internacional de Estudios en Educación, 24(1). https://doi.org/10.37354/riee.2024.241
Mendoza, E. M. (2023). Competencias docentes implicadas en los criterios de la calidad de la Educación Superior del Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5745
Mendoza Llanos, R., Salazar Botell, M., & Muñoz Jara, Y. (2020). Percepción de competencias docentes universitarias desde la perspectiva académica y estudiantil. Propósitos y Representaciones, 8(3), e527. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/527
Naciones Unidas. (s. f.). Educación superior. Naciones Unidas. Recuperado 15 de julio de 2024, de https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n-superior
Reyes, R. M. (2020). Evaluación de competencias del docente universitario bajo la percepción de los estudiantes de Ingeniería Civil. Delectus, 3(Esp.3), 81-95.