Perception of students on the skills of teachers of the Faculty of Health Sciences of the National University of Caaguazú, year 2023

Authors

  • Carmen Analias Esquivel Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias de la Salud, Coronel Oviedo, Paraguay. https://orcid.org/0009-0006-7297-6039
  • Venancia Olguin Barúa Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias de la Salud, Coronel Oviedo, Paraguay. https://orcid.org/0000-0003-2563-001X
  • Gladys Rosalva López Brítez Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias de la Salud. Coronel Oviedo, Paraguay. https://orcid.org/0009-0001-5212-3323
  • Marisa Diaz Gamarra Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencias de la Salud, Coronel Oviedo, Paraguay https://orcid.org/0009-0009-4285-1245

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1133

Keywords:

University, professional education, health education

Abstract

One of the main gaps in knowledge within higher education in Paraguay refers to teaching competencies, this is essential to guarantee quality education. The objective of this descriptive study is to present the students' perception of the competencies of the teachers of the Faculty of Health Sciences of the National University of Caaguazú, year 2023, all active students in 2023 were included, excluding who did not want to participate in it. The variables analyzed were didactic, methodological and humanistic competencies, using a questionnaire with a Likert scale validated in 2018. The data was collected using Google Forms, processed in Excel and analyzed with Stata 16.0. The results were that the university students of the Faculty of Health Sciences perceived that their teachers have didactic and methodological skills, although there is certain weakness in
humanistic skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calles, C. (2020). ODS y educación superior: Una mirada desde la función de investigación. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 32(2). https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.288

Cantillo-Muñoz, F. (2023). Las competencias investigativas desde la práctica pedagógica docente en la educación básica secundaria. Revista Docentes 2.0, 16(1), 19-28. https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.364

Cardoso, C. E. R., & Díaz, C. M. (2020). El humanismo en la práctica docente de las instituciones de educación superior. Palermo Business Review, 22, 73-83. https://www.palermo.edu/negocios/cbrs/pdf/pbr22/PBR_22_04.pdf

Cruz, F. (2024). Desafíos de la Educación Superior en Paraguay: Un análisis de las políticas actuales. Revista Científica en Ciencias Sociales, 6, 34. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601205

García, M. C., & García, A. C. (2024). Las competencias investigativas de los profesores universitarios y su producción académica. RIEE Revista Internacional de Estudios en Educación, 24(1). https://doi.org/10.37354/riee.2024.241

Mendoza, E. M. (2023). Competencias docentes implicadas en los criterios de la calidad de la Educación Superior del Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5745

Mendoza Llanos, R., Salazar Botell, M., & Muñoz Jara, Y. (2020). Percepción de competencias docentes universitarias desde la perspectiva académica y estudiantil. Propósitos y Representaciones, 8(3), e527. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/527

Naciones Unidas. (s. f.). Educación superior. Naciones Unidas. Recuperado 15 de julio de 2024, de https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n-superior

Reyes, R. M. (2020). Evaluación de competencias del docente universitario bajo la percepción de los estudiantes de Ingeniería Civil. Delectus, 3(Esp.3), 81-95.

Published

2025-03-24

How to Cite

Analias Esquivel, C., Olguin Barúa, V., López Brítez, G. R., & Diaz Gamarra, M. (2025). Perception of students on the skills of teachers of the Faculty of Health Sciences of the National University of Caaguazú, year 2023. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 12(2), 1–8. https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1133

Issue

Section

Original Articles