Classification systems and content management in institutional repositories. Case study of a public university in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1152Keywords:
Access to information, digital preservation, information dissemination , scientific informationAbstract
A previous study at the university, which is the subject of this research, revealed a significant unawareness among participants about organizational strategies, incentives, knowledge management and treatment of academic productions. In response, this research aimed to describe the classification system of publications linked to the institutional repository of the university, from the perception of teachers and the analysis of institutional documents during the year 2024. The study adopted a descriptive, cross-sectional, non-experimental design, with a mixed approach, a survey was applied as a data collection technique, using a questionnaire as the main instrument, complemented with the analysis of secondary sources. The sample consisted of 300 teachers. The results revealed that, although the institutional repository classification system is well defined in documents, the existence of multiple repositories with dissimilar criteria generates confusion; the teachers indicated a lack of training and socialization of the institutional repository, in addition to revealing points of consensus and divergences. The limitations encountered, such as restricted access to documentation, underscore the need for more effective communication and dissemination of institutional repository policies and guidelines, besides greater clarity and unification of criteria at the institutional level.
Downloads
References
Barrueco Cruz, J. M., Andrés Rodríguez, A., Rico Castro, P., Coslado Bernabé, M. Á., Azorín, C., Bernal, I., Cívico Martín, R., Cózar Santiago, A., Prats Prat, J., Padrós Cuxart, R., Nonó Rius, B., Morillo Moreno, J. C., Losada Yáñez, M., & Guzmán Pérez, C. (2017). Guía para la evaluación de repositorios institucionales de investigación. Recolecta, 3, 1–38. https://ddd.uab.cat/record/184795
Campoy Aranda, T. J. (2019). Metodología de la investigación científica: Manual para la elaboración de Tesis y Trabajos de investigación. Marben.
Casate Fernández, R. (2017). Propuesta de un modelo de gestión de la producción científica y tecnológica cubana basado en los principios y estrategias del Acceso Abierto [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. http://digibug.ugr.es/handle/10481/46333
Crown, R. (2002). The Case for Institutional Repositories: A SPARC Position Paper. ARL Bimonthly Report 223, 16, 1–37. https://sparcopen.org/wp-content/uploads/
/01/instrepo.pdf
De Volder, C. (2008). Los repositorios de acceso abierto en Argentina: situación actual. Información, cultura y sociedad, 19, 79–98. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402008000200
&nrm=iso
Díaz Rodríguez, Y., & Sánchez Tarragó, N. (2011). Propuesta para el diseño de un repositorio de tesis doctorales para el sector Salud en Cuba. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 21(3). https://acimed.sld.cu/index.php/
acimed/article/view/66
Freitas, M., & Leite, F. (2018). Proposição de diretrizes para o depósito da produção científica em repositórios institucionais de acesso aberto baseada na visão de diferentes atores do sistema de comunicação científica. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 23(53), 96–109. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2018v23n53p96
García Peñalvo, F. J. (2017). El futuro de los repositorios institucionales. Education in the Knowledge Society (EKS), 18(4), 7–19. https://doi.org/10.14201/eks2017184719
González Valdez, C. O., & Molinas de Santana, G. M. D. (2020a). Gestión del Conocimiento con Relación a Trabajos Finales de Grado, Tesis de Posgrado y Trabajos de Investigación: Análisis de una Universidad de Gestión Pública. Repositorio UNE. http://repositorio.une.edu.py/
handle/123456789/540
González Valdez, C. O., & Molinas de Santana, G. M. D. (2020b). Mecanismos de incentivo para la generación de conocimiento, en cuanto a trabajos de investigación, en una universidad de gestión pública de Paraguay. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 9, 161–162. https://
difuciencia.unibe.edu.py/handle/123456789/48
González Valdez, C. O., & Molinas de Santana, G. M. D. (2021). Gestión del conocimiento vinculado a trabajos finales de grado, tesis de posgrado y trabajos de investigación, en una universidad de gestión pública de Paraguay. Memorias del X Foro de Investigadores de la Universidad Iberoamericana 2021, 215–216. https://doi.org/10.26885/foro.2021
González Valdez, C. O., & Molinas de Santana, G. M. D. (2022). Percepciones acerca del tratamiento de los trabajos finales de grado, tesis de posgrado y trabajos de investigación, en una universidad de gestión pública de Paraguay. Memorias del X Foro de Investigadores de la Universidad Iberoamericana 2022, 141–142. http://difuciencia.unibe.edu.py/handle/123456789/226
González Valdez, C. O., & Molinas Santana, G. (2019). Estrategias organizacionales para la conservación, publicación y difusión de la producción académica y científica de una institución de Educación Superior de Ciudad del Este. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8, 41–42. https://difuciencia.un
ibe.edu.py/jspui/bitstream/123456789/49/1/foro2019.pdf
Mendoza Vázquez, D. (2017). Los repositorios digitales institucionales y el acceso abierto como herramienta de difusión de contenidos académicos. Espacio I+D Innovación más Desarrollo, 6(15), 73–99. https://doi.org/10.3
/IMASD.15.2017.a05
Morales Benítez, J., & Álvarez, J. (2023). Percepciones de docentes de la Universidad de Puerto Rico, Recinto Universitario de Mayagüez sobre el repositorio institucional y consideraciones para promover el depósito de sus obras investigativas. ACCESO. Revista Puertorriqueña de Bibliotecología y Documentación, 4(1). https://revistas.upr.edu/
index.php/acceso/article/view/21004
Paradelo Luque, A. M. (2009). Preservación documental en repositories institucionales. Investigacion Bibliotecologica, 23(49), 241–257. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.49.21396
Sánchez, S., & Melero, R. (2007). La denominación y el contenido de los Repositorios Institucionales en Acceso Abierto: base teórica para la “Ruta Verde”. DIGITAL.CSIC. http://hdl.handle.net
/10261/1487