Reflections of administrative staff on institutional evaluation in a Mexican University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1187

Keywords:

Institutional evaluation, administrative staff, service staff, responsive evaluation, Mexican University

Abstract

The central objective of the study that is recovered in this article was to know the reflections, ideas and conceptions of the administrative and service personnel, regarding the institutional evaluation undertaken in an educational institution in southern Mexico. To do this, it was based on a theoretical review of authors who recover alternative evaluation models. The methodology used was through a qualitative case study and from a comprehensive approach, using documentary review, questionnaires and interviews, which allowed us to recognize the relevant role that the staff themselves distinguish in order to achieve common objectives in the Institute of Education Sciences of the Autonomous University "Benito Juárez" of Oaxaca, in addition to knowing the way in which they have positively assumed the evaluative processes in their daily work. The administrative and service personnel distinguish that institutional evaluation is very relevant in the exercise of substantive university functions and recognize that their work is necessary to maintain adequate standards in administrative services, customer service, management of various material and technological resources, furniture, equipment and in the maintenance of infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón Rubio, S. K., Aldrete Enríquez, J. F., & Parra Almada, C. G. (2024). Sistema de evaluación al desempeño para el personal administrativo de la Facultad de Contaduría y Administración. Excelencia Administrativa Online, 3(7), 1-14. https://doi.org/10.54167/

eao.v3i7.1777

Briones, G. (1988). Métodos y Técnicas Avanzadas de Investigación Aplicadas a la Educación y a las Ciencias Sociales. Corporación Editorial Universitaria de Colombia.

Díaz-Barriga, Á. (2015). El Papel de los Instrumentos de Mediación entre Teoría y Datos en la Construcción y Desarrollo de una Investigación. En Díaz-Barriga, Á. & Luna Miranda, A. B. (Coords). Metodología de la Investigación Educativa. Aproximaciones para Comprender sus Estrategias. UATx-Ediciones Díaz de Santos.

Hernández Barbosa, R. & Moreno Cardozo, S. M. (2023). La evaluación institucional como estrategia de mejoramiento: una mirada sistémica para potenciar la transformación educativa. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 16(1), 213-238. https://doi.org/10.15332/250054

7969

House, E. & Howe K. (2001). Valores en Evaluación e Investigación Social. Morata.

Kajekai-Juwa, S. R., Cárdenas-Cordero, N. M. & Moscoso-Bernal, S. A. (2022). Administración educativa y su incidencia en la evaluación institucional de las unidades educativas interculturales. Episteme Koinonia, 5(1), 584-598. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1909

Knobel, M. & Lankshear, C. (2003). Maneras de Saber: Tres Enfoques para la Investigación Educativa. UPN.

Mejía-Cadavid, L. I., Salazar-Figueroa, L. M. & De la Asunción-Diaz, S. P. (2023). Evaluación institucional: Un análisis crítico de su impacto y análisis. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 11(3), 182-190. https://doi.org/10.15649/2346030X.3392

Mendizábal, N. (2006). Los Componentes del Diseño Flexible en la Investigación Cualitativa. En Vasilachis de G., I. (Coord.). Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa Editorial.

Navarro Viloria, I. (2022). La evaluación institucional como estrategia para el mejoramiento continuo de la educación colombiana. Praxis, 18(2), 1-19. https://doi.org/10.21676/23897

4624

Pérez-Arenas, D. (2010). Elementos Clave para la Puesta en Marcha de las Reformas Educativas. Escri Viendo Revista Pedagógica, 7(16), 14-19. http://www.seie

m.edu.mx/web/sites/seiem.gob.mx/pdf/publicaciones/escri-viendo16.pdf

Soto, E. R. & Escribano H., E. (2019). El Método de Estudio de Caso y su Significado en la Investigación Educativa. En Arzola Franco, D. M. (Coord.). Procesos Formativos en la Investigación Educativa. Diálogos, Reflexiones, Convergencias y Divergencias. Red de Investigadores Educativos Chihuahua A.C.

Stake, R. (2005). Investigación con Estudio de Casos. Morata.

Stufflebeam, D. & Shinkfield, A. (1987). Evaluación Sistémica: Guía Teórica y Práctica. Paidós Ibérica.

Valenzuela, J. R., Ramírez Montoya, M. S. & Alfaro Rivera, J. A. (2011). Cultura de Evaluación en Instituciones Educativas. Comprensión de Indicadores, Competencias y Valores Subyacentes. Perfiles Educativos, XXXIII(131), 42-63. https://perfileseduca

tivos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/24223

Published

2025-05-23

How to Cite

Martínez Ramírez, C. A. (2025). Reflections of administrative staff on institutional evaluation in a Mexican University. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 12(2), 1–11. https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1187

Issue

Section

Original Articles