Reflections of administrative staff on institutional evaluation in a Mexican University
DOI:
https://doi.org/10.30545/academo.2025.n2.1187Keywords:
Institutional evaluation, administrative staff, service staff, responsive evaluation, Mexican UniversityAbstract
The central objective of the study that is recovered in this article was to know the reflections, ideas and conceptions of the administrative and service personnel, regarding the institutional evaluation undertaken in an educational institution in southern Mexico. To do this, it was based on a theoretical review of authors who recover alternative evaluation models. The methodology used was through a qualitative case study and from a comprehensive approach, using documentary review, questionnaires and interviews, which allowed us to recognize the relevant role that the staff themselves distinguish in order to achieve common objectives in the Institute of Education Sciences of the Autonomous University "Benito Juárez" of Oaxaca, in addition to knowing the way in which they have positively assumed the evaluative processes in their daily work. The administrative and service personnel distinguish that institutional evaluation is very relevant in the exercise of substantive university functions and recognize that their work is necessary to maintain adequate standards in administrative services, customer service, management of various material and technological resources, furniture, equipment and in the maintenance of infrastructure.
Downloads
References
Alarcón Rubio, S. K., Aldrete Enríquez, J. F., & Parra Almada, C. G. (2024). Sistema de evaluación al desempeño para el personal administrativo de la Facultad de Contaduría y Administración. Excelencia Administrativa Online, 3(7), 1-14. https://doi.org/10.54167/
eao.v3i7.1777
Briones, G. (1988). Métodos y Técnicas Avanzadas de Investigación Aplicadas a la Educación y a las Ciencias Sociales. Corporación Editorial Universitaria de Colombia.
Díaz-Barriga, Á. (2015). El Papel de los Instrumentos de Mediación entre Teoría y Datos en la Construcción y Desarrollo de una Investigación. En Díaz-Barriga, Á. & Luna Miranda, A. B. (Coords). Metodología de la Investigación Educativa. Aproximaciones para Comprender sus Estrategias. UATx-Ediciones Díaz de Santos.
Hernández Barbosa, R. & Moreno Cardozo, S. M. (2023). La evaluación institucional como estrategia de mejoramiento: una mirada sistémica para potenciar la transformación educativa. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 16(1), 213-238. https://doi.org/10.15332/250054
7969
House, E. & Howe K. (2001). Valores en Evaluación e Investigación Social. Morata.
Kajekai-Juwa, S. R., Cárdenas-Cordero, N. M. & Moscoso-Bernal, S. A. (2022). Administración educativa y su incidencia en la evaluación institucional de las unidades educativas interculturales. Episteme Koinonia, 5(1), 584-598. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1909
Knobel, M. & Lankshear, C. (2003). Maneras de Saber: Tres Enfoques para la Investigación Educativa. UPN.
Mejía-Cadavid, L. I., Salazar-Figueroa, L. M. & De la Asunción-Diaz, S. P. (2023). Evaluación institucional: Un análisis crítico de su impacto y análisis. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 11(3), 182-190. https://doi.org/10.15649/2346030X.3392
Mendizábal, N. (2006). Los Componentes del Diseño Flexible en la Investigación Cualitativa. En Vasilachis de G., I. (Coord.). Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa Editorial.
Navarro Viloria, I. (2022). La evaluación institucional como estrategia para el mejoramiento continuo de la educación colombiana. Praxis, 18(2), 1-19. https://doi.org/10.21676/23897
4624
Pérez-Arenas, D. (2010). Elementos Clave para la Puesta en Marcha de las Reformas Educativas. Escri Viendo Revista Pedagógica, 7(16), 14-19. http://www.seie
m.edu.mx/web/sites/seiem.gob.mx/pdf/publicaciones/escri-viendo16.pdf
Soto, E. R. & Escribano H., E. (2019). El Método de Estudio de Caso y su Significado en la Investigación Educativa. En Arzola Franco, D. M. (Coord.). Procesos Formativos en la Investigación Educativa. Diálogos, Reflexiones, Convergencias y Divergencias. Red de Investigadores Educativos Chihuahua A.C.
Stake, R. (2005). Investigación con Estudio de Casos. Morata.
Stufflebeam, D. & Shinkfield, A. (1987). Evaluación Sistémica: Guía Teórica y Práctica. Paidós Ibérica.
Valenzuela, J. R., Ramírez Montoya, M. S. & Alfaro Rivera, J. A. (2011). Cultura de Evaluación en Instituciones Educativas. Comprensión de Indicadores, Competencias y Valores Subyacentes. Perfiles Educativos, XXXIII(131), 42-63. https://perfileseduca
tivos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/24223