Freemasonry, French Revolution and ideological appropriation of neoclassical art

Authors

Keywords:

Neoclasicismo; Francmasonería; Arte; Antigüedad; Revolución Francesa

Abstract

The French Revolution annihilated the Ancien Regime, giving way to a new order where the bourgeoisie achieved its rise to political power, but in this libertarian struggle against noble privileges, a series of actors and ideological principles intermingled, as a result of the intense agitation, typical of the Age of Enlightenment. The French revolutionaries appropriated the artistic and aesthetic ideals that neoclassical art proposed: heroicity, republican sobriety, simplicity, beauty, grandiosity and above all a new rebirth, the beginning of a more just and egalitarian social order for all, these last ideals they were already proclaimed by the Freemasonic Order that appears formally in 1717 and that within their organization proposed the same principles as the neoclassical current and both will sometimes find themselves in a contradictory way in the revolutionary struggle. The work focused on carrying out an analysis of the relationship and participation that freemasonry had and its link with neoclassicism, in the imaginary and ideals of the French Revolution, elucidating how diffuse or open connections between these elements led to consolidating the ideals that he proclaimed the revolutionary movement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, J. (2018). Luces y sombras de la masonería: las incongruencias del discurso masónico regular. En J. L. Soberanes y C. F. Martínez (Coords.), Masonería y Sociedades Secretas en México (pp. 1-40). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Anderson, J. (1936). Constituciones de los Francmasones. [Constituciones de Anderson]. Recuperado de https://www2.uned.es/dpto-hdi/museovirtualhistoriamasoneria/3documentos_fundacionales/constituciones%20anderson%201723.pdf

Aragón, R. (2016). Contra el Estado: Masonería, sociedades patrióticas e inquisición en la Nueva España entre la Revolución Francesa y la Revolución de Independencia. Revista de Estudios de la Masonería Latinoamericana y Caribeña, 8(2), 14-36. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/18159

Beaurepaire, P. Y. (2013). Sociabilidad y francmasonería: Propuestas para una historia de las prácticas sociales y culturales en el Siglo de las Luces. Revista de Estudios Históricos de la Masonería, Latinoamericana y Caribeña, 5(1), 1-16. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/10361

Carmona, J. (2002). Iconografía clásica: Guía básica para estudiantes. Madrid: Ediciones Istmo.

Chevallier, P. (1974). La maçonnerie en 1771-1772. Annales Historiques de la Révolution Française, 46(215), 15-24. Recuperado de https://www.persee.fr/doc/ahrf_0003-4436_1974_num_215_1_4304

Combes, A. (1990). La francmasonería jacobina y revolucionaria. En J., Ferrer. (Coord.), Masonería, Revolución y Reacción (Vol. 1, pp. 149-155). Alicante: Instituto Alicantino Juan Gil Albert. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5766

Cortez, J. (2009). Arte y poder. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (6), 103-132. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6123234

Del Solar, F. (2011). Secreto y sociedades secretas en la crisis del Antiguo Régimen: Reflexiones para una historia interconectada con el mundo hispánico. Revista de Estudios Históricos de la Masonería, 3(2), 133-156. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/6578

Eco, U. (2013). Historia de la Belleza. Barcelona: Debolsillo.

Ferrer, J. (2005). El binomio francmasonería-revolución en la época de las luces entre la historia y el mito. Studia Historica. Historia Contémporanea, (25), 65-82. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0213-2087/article/viewFile/6021/6042

Ferrer, J. (2015). Divisas y emblemas masónicos. Emblemata. Revista Aragonesa de Emblemática, (20-21), 399-434. Recuperado de http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/34/83/16ferrer.pdf

Fusi, J. (1990). El mito de la Revolución Francesa. En J. Ferrer (Coord.), Masonería, Revolución y Reacción (Vol. 1, pp. 3-12). Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=106922c

García-Arranz, J. (2013). Simbología masónica o los emblemas del autoconocimiento. En Martínez, A., Osuna, I., y Infantes, V. (eds.), Palabras, Símbolos, Emblemas: Las Estructuras Gráficas de la Representación (pp. 59-94). Madrid: Turpin Editores. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/314113206_Simbologia_masonica_o_los_emblemas_del_autoconocimiento

Gombrich, E. (1999). Los usos de las imágenes: estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual. México: Fondo de Cultura Económica.

Gombrich, E. (2011). La historia del Arte. China: Phaidon.

Gontar, C. (2000). Neoclassicism. In Heilbrunn timeline of art history. New York: The Metropolitan Museum of Art. Recuperado de https://www.metmuseum.org/toah/hd/neoc_1/hd_neoc_1.htm

Hadjinicolaou, N. (1999). Historia del arte y lucha de clases. México: Siglo XXI Editores.

Hanson, P. (2019). Political history of the French revolution since 1989. Journal of Social History, 52(3), 584–592. doi: https://doi.org/10.1093/jsh/shy075

Jacob, M. (2017). La ilustración radical y la masonería. En R. Martínez, Y. Pozuelo y R. Aragón (Eds.), 300 Años: Masonerías y Masones (1717-2017) (Tomo V: Cosmopolitismo, pp. 9-21). México: Editorial Palabra de Clío.

Jones, S. (1992). Introducción a la historia del arte: El Siglo XVIII. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Langford, M. (1991). Une architecture murmurante: an expression of Freemasonry in Claude-Nicolas Ledoux's Propylaea for Paris? [Thesis for the Degree of Master. McGill University, Canada.]. Recuperado de https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/q811kk794?locale=en

Lucas, J. (1998). Repensar la relación Winckelmann-Lessing [conferencia]. 1er Congreso Iberoamericano de Filosofía. Instituto de Filosofía del CSIC. Cáceres-Madrid. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/278063902_REPENSAR_LA_RELACION_WINCKELMANN-LESSING

Martín, D. (2010). Arte y masonería: Consideraciones metodológicas para su estudio. Revista de Estudios de la Masonería Latinoamericana y Caribeña, 1(2), 18-36. Recuperado de http://rehmlac.com/recursos/vols/v1/n2/rehmlac.vol1.n2-dmartin.pdf

Marx, K. (2003). El 18 Brumario de Luis Bonaparte. Madrid: Fundación Federico Engel. (Versión original de 1852). Recuperado de https://www.fundacionfedericoengels.net/images/PDF/El_18_Brumario_de_Luis_Bonaparte.pdf

Porset. C. (1989). La masonería y la revolución francesa: del mito a la realidad. En J. Ferrer (Coord.), Masonería, política y sociedad (231-244.). Córdoba: Centro de Estudios Históricos de la Masonería Española.

Reinalter, H. (1990). La masonería y la revolución francesa. En J. Ferrer (Coord.), Masonería, Revolución y Reacción (Vol. 1, 29-37). Alicante: Instituto Alicantino Juan Gil Albert. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5766

Reoyo, C. (Ed). (1999). Historia del Arte 4 Rococó y Neoclasicismo: Del Romanticismo al Modernismo. Madrid: Espasa.

Ridley, J. (2004). Los Masones, la Sociedad Secreta más Poderosa de la Tierra. Buenos Aires: Ediciones B Argentina.

Rodríguez, J. (1987). Estética y arte en la Revolución Francesa. Artigrama Revista del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, (4), 287-308. Recuperado de http://www.unizar.es/artigrama/html_dig/04.html

Sánchez, P. (2014). La iconografía masónica y sus fuentes. Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña, 6(1), 52-76. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232014000100003&lng=en&tlng=es

Sánchez, R. (2005). El sentido de la Revolución Francesa y sus utopías. Praxis Filosófica, (20), 87-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=209020317004

Sigal, S. (1998). Historia de la Cultura y el Arte. México: Editorial Alhambra Mexicana.

Taylor, J. (2020). Who bravely fights, and like Achilles bleeds: The ideal of the front‐line soldier during the long Eighteenth Century. Journal for Eighteenth‐Century Studies, 43(1), 79–100. doi: https://doi.org/10.1111/1754-0208.12652

Vidal, C. (2005). Los Masones. La Sociedad Secreta más Influyente de la Historia. Barcelona: Planeta.

Wilton-Ely, J. (2003). Neo-classicism. Oxford Art Online. Grove Art Online. doi: https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.T061658

Winckelmann, J. (2007). Reflexiones sobre la imitación de las obras griegas en la pintura y la escultura. México: Fondo de Cultura Económica.

Winckelmann, J. (2011). Historia del Arte de la Antigüedad. Madrid: Editorial Akal.

Yan, L., & Fei, C. (2018). Analysis on the characteristics of the Neoclassical Art. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 236, 62-65. doi: https://doi.org/10.2991/meess-18.2018.13

Published

2020-08-05

How to Cite

Ortiz Arellano, E. (2020). Freemasonry, French Revolution and ideological appropriation of neoclassical art. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 7(2), 193–206. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/362

Issue

Section

Review Article