Producing and socializing agents of the field on the studies of community development in Latin America

Authors

Keywords:

Fields Theory, community development, scientific field, scientific capital, Latin America

Abstract

The scientific field of social studies on community development in Latin America is in a constant process of change and contradiction. The objective of the study was to identify the agents that have the greatest capital of scientific production and the greatest capital of authority within the scientific field of social studies about community development in Latin America. The study was classified as descriptive and longitudinal - retrospective. To obtain results, methods were used at the theoretical and empirical levels, mainly the bibliometric method. The main agents with the greatest capital of authority and scientific production were identified. Collaborative relationships were established between the subjects that structure the field and the invisible school with the greatest impact was visualized within community studies in Latin America. The main conclusions were obtained within the agents with the greatest capital of scientific production, foreign members of the region stand out. The field is poorly consolidated, a visible aspect from scientific collaboration. Only three authors had a recognized capital of authority. A relatively strong invisible school was identified whose dominance of the school was eminently Cuban, and the intellectual productions were socialized in the journal Pastos y Forrajes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, L. F., Osorio, A. M., Arbona, A., y Pena, J. C. (2017). Efectos de la realización de un megaevento deportivo sobre una economía local: El caso de los Juegos Mundiales 2013 Cali. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 22(43), 131-153.

Bekerman, M., y Dulcich, F. (2017). Análisis comparativo de la Zona Franca de Manaos y el área aduanera especial de Tierra del Fuego. Economia e Sociedade, 26(3), 751-791.

Bourdieu, P. (1976). Le champ scientifique. Actes de la recherche en sciences sociales, 2(2), 88-104.

COES. (2019). Investigador asociado Patricio Aroca. Recuperado el 5 de abril, 2019, desde Http://coes.cl/integrantes/patricio-aroca/

Corona, M. A. (2018). El arduo proceso de reinserción laboral de los retornados en la periferia globalizada. Economía, sociedad y territorio, 18(57), 455-486.

Crane, D. (1972). Invisible Colleges. Chicago: The University of Chicago Press.

Cueto, R. M., Espinosa, A., Guillen, H., y Seminario, M. (2016). Sentido de Comunidad Como Fuente de Bienestar en Poblaciones Socialmente Vulnerables de Lima, Perú. Psykhe, 25(1), 1-18.

de los Rios, I., Diaz, J. M., y Cadena, J. (2011). La iniciativa LEADER como modelo de desarrollo rural: Aplicación a algunos territorios de México. [The initiative LEADER as a model for rural development: Implementation to some territories of México]. Agrociencia, 45(5), 609-624.

Escavador. (2019). Mario Vasconcellos Sobrinho. Recuperado el 17 de febrero, 2019, desde https://www.escavador.com/sobre/567041/mario-vasconcellos-sobrinho

Esqueda, R. (2018). Disparidades en el desarrollo regional en Tamaulipas, México. Revista de Economía Institucional, 20(38), 235-262.

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Cuba. (2019). Cristóbal Kay especialista latinoamericano en desarrollo rural. Recuperado el 3 de abril, 2019, desde http://www.flacso.edu.cu/portal/contenido/noticias/cristobal-kay

Fereira, E. (2019). La ciencia y la tecnología en América Latina. Recuperado el 3 de marzo, 2020, desde https://youtu.be/8EGLVBsSH8c

Fernández, J., y Puente, A. (2009). La noción de campo en Kurt Lewin y Pierre Bourdieu: un análisis comparativo. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 127(2009), 33-53.

Fuchs, S. (1993). A sociological theory of scientific change. Social Forces, 71(4), 933-953.

González, E. (2016). Sociología agraria: orígenes, evolución y problemas actuales Sociología agraria. Procesos agrarios en Cuba y América Latina. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Kay, C. Estudios rurales en América Latina en el periodo de globalización neoliberal: ¿una nueva ruralidad? Revista mexicana de sociología. 2009 12;71(4):607-645.

Lazzaro, S. B. (2017). Reforma agraria y práctica política en el contexto del desarrollo y la modernización, Argentina, 1955-1975. América Latina en la historia económica, 24(3), 193-223.

Lewin, K. (1978). La teoría del campo en la ciencia social. Buenos Aires: Paidós.

Linkedin. (2019). José María Díaz-Puente. Recuperado el 20 de febrero, 2019, desde https://es.linkedin.com/in/josemariadiazpuente

Moody, J. (2004). The Structure of a Social Science Collaboration Network: Disciplinary Cohesion from 1963 to 1999. American Sociological Review, 69(2004), 213-238.

Navarro, F., Cejudo, E., y Maroto, J. C. (2014). Reflexiones en torno a la participación en el desarrollo rural: ¿Reparto social o reforzamiento del poder? LEADER y PRODER en el sur de España. EURE (Santiago), 40(121), 203-224. doi: 10.4067/s0250-71612014000300010

Paz, L. E., y Caramés, M. (2020). Concepciones para el análisis de campos científicos. TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(1), 106-124.

Price, D. S. (1973). Hacia una ciencia de la ciencia. Barcelona: Ariel.

Riera, C. M., Paz, L. E., y Hernández, E. A. (2018). Consideraciones sobre el desarrollo comunitario. Investigación y Desarrollo, 26(1), 29-43.

Sanchezl, A. (2017). Empoderamiento, liberación y desarrollo humano. Psychosocial Intervention, 26(3), 155-163.

Santamaría, J. A., y Barraza, M. E. (2018). Craftsmanship and champeta: cultural industries and local development in the municipalities of Clemencia and María la Baja in the department of Bolívar. Cuadernos de Administración, 34(60), 63-80.

Spinak, E. (1996). Diccionario Enciclopédico de Bibliometría, Cienciometría e Informetría. Caracas: UNESCO.

Universidad Autónoma de México. (2019). Lilia Zizumbo Villarreal. Recuperado el 22 de enero, 2019, desde http://web.uaemex.mx/cietur/nucleo_academico_maestria/lilia_zizumbo_villarreal.html

Zambrano, A. X., García, M., y Bustamante, G. (2015). Soy el que cierra y el que apaga la luz: Cuando el liderazgo de dirigentes comunitarios no empodera a la comunidad. Universitas Psychologica, 14(3), 1159-1170.

Published

2021-02-23

How to Cite

Paz Enrique, L. E., & Núñez Jover, J. (2021). Producing and socializing agents of the field on the studies of community development in Latin America. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 8(1), 42–54. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/471

Issue

Section

Original Articles