Equality and freedom in the state by Rousseau: perceptions today
Keywords:
Teacher, perception, freedom, interview, investigationAbstract
The purpose of this research was to analyze the perceptions of Peruvian teachers regarding freedom in man and equality in the State, based on the reading of Jean-Jacques Rousseau's "The Social Contract". The information was collected through the application of in-depth interviews, applied on the basis of a semi-structured guide made up of 15 basic questions, which was contrasted with the information collected, selected and organized as a result of the bibliographic review. The research instrument was validated by an expert, who gave his verdict. The analysis of the findings allowed us to reach the conclusion that there is no equality in the state or freedom at present, but it does appear in Rousseau's work as something innate and that is taken away from us to achieve harmony in the community. According to the results obtained, it stands out that the interviewees present a similarity in their answers, when it is their turn to give their opinion on freedom and equality.
Downloads
References
Aristóteles. (1988). Política. Biblioteca clásica Gredos. 116. Recuperado de https://bcn.gob.ar/uploads/ARISTOTELES,%20Politica%20(Gredos).pdf
Apaza, H. (2019). Ineficacia del principio de igualdad ante la ley. Revista Científica Investigación Andina, 19(1). Recuperado de https://www.revistas.uancv.edu.pe/index.php/RCIA/article/view/748
Constitución Política del Perú (Const). (1993). Constitución política del Perú. Lima, Perú. Recuperado de http://www.congreso.gob.pe/Docs/files/constitucion/constitucion-politica-14-03-18.pdf
Cortés Rodas, F. (2018). Libertad, justicia y reconocimiento. Eidos, (28), 334-357. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572018000100334
Chang Toledo, J. F. J. (2020). La libertad de información y sus exigencias: Reflexiones desde lo afirmado por Phillip Butters respecto al poomsae. Revista Pasión por el Derecho. Recuperado de https://lpderecho.pe/libertad-informacion-exigencias-phillip-butters-poomsae/
Dubet, F. (2012). Los límites de la igualdad de oportunidades. Revista Nueva Sociedad NUSO Nº 239. Recuperado de https://unso.org/articulo/los-limites-de-la-igualdad-de-oportunidades/
Flores, J. (2007). Los conceptos de libertad en Aristóteles. Escritos,15(35). Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6834
Gómez Puerto, A. B. (2019). Ciudadanía y Estado democrático. Madrid: Editorial DYKINSON. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/735670.pdf
Horst, B. (2020). El estado como promotor de la libertad. Diario Financiero. Recuperado de https://lyd.org/opinion/2020/11/el-estado-como-promotor-de-la-libertad/
Kohan, W. O. (2019). Paulo Freire y la igualdad. Archivos de Ciencias de la Educación, 13(16). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr11913
Nogueira Alcalá, H. (2019). La libertad personal y las dos caras de jano en el ordenamiento jurídico chileno. Revista de derecho (Valdivia), 13(1). Recuperado de https://www.revistaderechovaldivia.cl/index.php/revde/article/view/864
Noles Cotito, M., y Guerrero Custodio, R. (2020). Exigibilidad de la cláusula penal en época de crisis sanitaria. IUS ET VERITAS, (61). Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/public/documentos/iusetveritas/ius-et-veritas-61.pdf
Muñoz Ponce, D. D., y Sánchez Huarcaya, A. O. (2020). La participación de los docentes del área de comunicación en la gestión escolar: una mirada desde la micropolítica escolar. Revista de Educación, 167-182. Recuperado de https://files.pucp.education/departamento/educacion/2020/09/03225650/alex-sanchez-la-participacion-de-los-docentes-del-area-de-comunicacion-en-la-gestion-escolar-una-mirada-desde-la-micropolitica-escolar.pdf
Puyol, Á. (2018). Libertad, igualdad ¿y fraternidad? Daimon: Revista International de Filosofía, Suplemento, 7, 5-9. Recuperado de https://revistas.um.es/daimon/issue/download/16821/Suplemento-7-2018
Rubio Correa, M. (2017). Para conocer la Constitución de 1993 (6ª ed.). Fondo Editorial. Recuperado de https://aulavirtual.unprg.edu.pe/pluginfile.php/74638/mod_resource/content/1/Rubio%20Correa%20%282017%29.%20Para%20conocer%20la%20Constituci%C3%B3n%20de%201993%20%28PUCP%29.pdf
Rousseau, J. J. (1985). El Contrato Social. Alba.
Santillán Soler, D (2018). La libertad contractual como libertad económica en el marco aplicativo peruano. Revista Pasión por el Derecho Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340664386_LA_LIBERTAD_CONTRACTUAL_COMO_LIBERTAD_ECONOMICA_EN_EL_MARCO_APLICATIVO_PERUANO
Sen A. (2000). El desarrollo como libertad. Gaceta Ecológica, 14-20. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/539/53905501.pdf
Sosa Sacio, J. M. (2018). La libertad constitucional: Tres modelos esenciales de libertad y tres derechos de libertad. Pensamiento Constitucional, 23, 27. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/pensamientoconstitucional/article/view/20952
Valdés Ugalde, F. (2020). Derechos humanos, democracia y Estado en la tercera ola de la autocracia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(239), 61-84. Recuperado de https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/69633
Valencia, D. M., Pineda, I. G., y Lucero, A. D. (2018). Compendio de ponencias VI intercolegiado de filosofía sapere aude sobre la libertad. El control de la libertad. Carrera de filosofía, 16. Recuperado de https://www2.javerianacali.edu.co/sites/ujc/files/compendio_de_ponencias_filosofia.pdf#page=16