Equality and freedom in the state by Rousseau: perceptions today

Authors

Keywords:

Teacher, perception, freedom, interview, investigation

Abstract

The purpose of this research was to analyze the perceptions of Peruvian teachers regarding freedom in man and equality in the State, based on the reading of Jean-Jacques Rousseau's "The Social Contract". The information was collected through the application of in-depth interviews, applied on the basis of a semi-structured guide made up of 15 basic questions, which was contrasted with the information collected, selected and organized as a result of the bibliographic review.  The research instrument was validated by an expert, who gave his verdict. The analysis of the findings allowed us to reach the conclusion that there is no equality in the state or freedom at present, but it does appear in Rousseau's work as something innate and that is taken away from us to achieve harmony in the community. According to the results obtained, it stands out that the interviewees present a similarity in their answers, when it is their turn to give their opinion on freedom and equality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. (1988). Política. Biblioteca clásica Gredos. 116. Recuperado de https://bcn.gob.ar/uploads/ARISTOTELES,%20Politica%20(Gredos).pdf

Apaza, H. (2019). Ineficacia del principio de igualdad ante la ley. Revista Científica Investigación Andina, 19(1). Recuperado de https://www.revistas.uancv.edu.pe/index.php/RCIA/article/view/748

Constitución Política del Perú (Const). (1993). Constitución política del Perú. Lima, Perú. Recuperado de http://www.congreso.gob.pe/Docs/files/constitucion/constitucion-politica-14-03-18.pdf

Cortés Rodas, F. (2018). Libertad, justicia y reconocimiento. Eidos, (28), 334-357. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572018000100334

Chang Toledo, J. F. J. (2020). La libertad de información y sus exigencias: Reflexiones desde lo afirmado por Phillip Butters respecto al poomsae. Revista Pasión por el Derecho. Recuperado de https://lpderecho.pe/libertad-informacion-exigencias-phillip-butters-poomsae/

Dubet, F. (2012). Los límites de la igualdad de oportunidades. Revista Nueva Sociedad NUSO Nº 239. Recuperado de https://unso.org/articulo/los-limites-de-la-igualdad-de-oportunidades/

Flores, J. (2007). Los conceptos de libertad en Aristóteles. Escritos,15(35). Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6834

Gómez Puerto, A. B. (2019). Ciudadanía y Estado democrático. Madrid: Editorial DYKINSON. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/735670.pdf

Horst, B. (2020). El estado como promotor de la libertad. Diario Financiero. Recuperado de https://lyd.org/opinion/2020/11/el-estado-como-promotor-de-la-libertad/

Kohan, W. O. (2019). Paulo Freire y la igualdad. Archivos de Ciencias de la Educación, 13(16). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr11913

Nogueira Alcalá, H. (2019). La libertad personal y las dos caras de jano en el ordenamiento jurídico chileno. Revista de derecho (Valdivia), 13(1). Recuperado de https://www.revistaderechovaldivia.cl/index.php/revde/article/view/864

Noles Cotito, M., y Guerrero Custodio, R. (2020). Exigibilidad de la cláusula penal en época de crisis sanitaria. IUS ET VERITAS, (61). Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/public/documentos/iusetveritas/ius-et-veritas-61.pdf

Muñoz Ponce, D. D., y Sánchez Huarcaya, A. O. (2020). La participación de los docentes del área de comunicación en la gestión escolar: una mirada desde la micropolítica escolar. Revista de Educación, 167-182. Recuperado de https://files.pucp.education/departamento/educacion/2020/09/03225650/alex-sanchez-la-participacion-de-los-docentes-del-area-de-comunicacion-en-la-gestion-escolar-una-mirada-desde-la-micropolitica-escolar.pdf

Puyol, Á. (2018). Libertad, igualdad ¿y fraternidad? Daimon: Revista International de Filosofía, Suplemento, 7, 5-9. Recuperado de https://revistas.um.es/daimon/issue/download/16821/Suplemento-7-2018

Rubio Correa, M. (2017). Para conocer la Constitución de 1993 (6ª ed.). Fondo Editorial. Recuperado de https://aulavirtual.unprg.edu.pe/pluginfile.php/74638/mod_resource/content/1/Rubio%20Correa%20%282017%29.%20Para%20conocer%20la%20Constituci%C3%B3n%20de%201993%20%28PUCP%29.pdf

Rousseau, J. J. (1985). El Contrato Social. Alba.

Santillán Soler, D (2018). La libertad contractual como libertad económica en el marco aplicativo peruano. Revista Pasión por el Derecho Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340664386_LA_LIBERTAD_CONTRACTUAL_COMO_LIBERTAD_ECONOMICA_EN_EL_MARCO_APLICATIVO_PERUANO

Sen A. (2000). El desarrollo como libertad. Gaceta Ecológica, 14-20. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/539/53905501.pdf

Sosa Sacio, J. M. (2018). La libertad constitucional: Tres modelos esenciales de libertad y tres derechos de libertad. Pensamiento Constitucional, 23, 27. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/pensamientoconstitucional/article/view/20952

Valdés Ugalde, F. (2020). Derechos humanos, democracia y Estado en la tercera ola de la autocracia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(239), 61-84. Recuperado de https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/69633

Valencia, D. M., Pineda, I. G., y Lucero, A. D. (2018). Compendio de ponencias VI intercolegiado de filosofía sapere aude sobre la libertad. El control de la libertad. Carrera de filosofía, 16. Recuperado de https://www2.javerianacali.edu.co/sites/ujc/files/compendio_de_ponencias_filosofia.pdf#page=16

Published

2022-01-24

How to Cite

Sánchez Chuzón , M. E. ., Torres Tineo , J. M. ., Jiménez Saucedo , D. ., Huari Sullani , F. ., & Centurión Larrea , Ángel J. . (2022). Equality and freedom in the state by Rousseau: perceptions today. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(1), 53–61. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/594