Incidencia de los estilos educativos parentales en la repitencia escolar en adolescentes
Keywords:
Family, Adolescence, School repetition, Parental educational stylesAbstract
School repetition is a risk factor for the adolescent population, due to the negative connotation implied by not promoting the student to the next grade, affecting his or her mental health and interpersonal relationships. Thus, it is important to know the role of the family as the main socializing context of adolescents in school performance, understanding the incidence of parental educational styles in school repetition according to the experiences of adolescents between 12 and 17 years of age who participate in a Christian church in Villavicencio. The present study is qualitative of phenomenological type, with a sample of 10 adolescents who have presented school repetition in one or more grades in the last two years, with whom a focus group was carried out to generate an interaction on their educational and family experiences. As a result, a greater incidence of permissive and negligent parental educational styles in school repetition was obtained; corresponding to the theoretically established characteristics of parents and children under these two types of parental educational styles, so that the strategies and behavioral preferences of parents in parenting, affect the academic results of adolescents.
Downloads
References
Arias-Castillo, L., Alarcón, J. D., Ruiz, P. C., Mora, V. S., Dallos, A. M., Erazo, C. C., y Rojas M. Á. (2008). Fundamentos en salud familiar. Asociación Colombiana de Facultades de Medicina (ASCOFAME). Recuperado de http://ascofame.org.co/web/wp-content/uploads/2016/09/Libro-Medicina-Familiar-ASCOFAME.pdf
Chaparro, A., González, C., y Caso, J. (2016). Familia y rendimiento académico: configuración de perfiles estudiantiles en secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 53-68. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/774
Capano, A., y Ubach, A. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias Psicológicas, 7(1), 83-95. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v7n1/v7n1a08.pdf
Constitución política de Colombia [Const.]. (1991). Artículo 44 de julio de 1991 (Colombia). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/index.php/constitucion-politica
Farías, M., Fiol, D., Kit, I., y Melgar, S. (2007). Propuestas para superar el fracaso escolar: ¡Todos pueden aprender!. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia y Asociación civil Educación para todos. Recuperado de http://files.unicef.org/argentina/spanish/PROPUESTA_web.pdf
Filoza, B., Rivas, D., Tala, O., y Velásquez, M. (2012). Factores de la resiliencia en estudiantes con repitencia escolar. Estudio de caso: en un séptimo básico de la escuela Santa Lucía en el año 2009. Tesis para obtención de título de pedagogía general básica, Universidad Academia de Humanismo Cristiano de Santiago. Recuperado de http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/1798/tpeb794.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós. Recuperado de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Inteligencia%20Emocional%20%20Daniel%20Goleman.pdf
González, F. L. (2006). Repitencia y deserción en América Latina 2006-19. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/275275302_Repitencia_y_desercion_en_America_Latina_2006-19
González, J., Acevedo, D., y Gallo, L. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto Latinoamericano. Cultura Educación y Sociedad 6(2), 157-187. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/230171172.pdf
Henao, L. G., Ramírez, P. C., y Ramírez, N. L. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. EL ÁGORA USB, 7(2), 233-240. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4077/407748997003
Hernández, S. R., Fernández, C. C., y Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill. Recuperado de http://aulavirtual.ibero.edu.co/recursosel/documentos_para-descarga/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20Investigaci%C3%B3n%20-sampieri-%206ta%20EDICION%20(1).pdf
Higuera, R. M. (2015). Factores asociados a la repitencia escolar en los estudiantes de básica secundaria y media vocacional del Colegio Simón Bolívar IED de la ciudad de Bogotá. Tesis de Maestría Universidad Católica de Colombia. Recuperado de https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/2241/1/FACTORES%20ASOCIADOS%20A%20LA%20REPITENCIA%20ESCOLAR%20EN%20LOS%20ESTUDIANTES%20DE%20BASICA%20SECUNDARIA%20Y%20MEDIA%20VOCACIONAL%20DEL%20COLEGIO%20SIMON%20B~1.pdf
Jorge, O. M. (2017). Factores que influyen en la repitencia escolar en primer grado primario en escuelas bilingües del municipio de Chinique del departamento de Quiché. Tesis de Grado. Universidad Rafael Landívar. Recuperado de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjrcd/2017/05/82/Jorge-Mariela.pdf
López, W., y Jiménez, A. (2017). La repitencia escolar en la institución educativa Técnica de Santa Sofía, Boyacá. Educación y Territorio, 7(12), 51-72. Recuperado de https://www.jdc.edu.co/revistas/index.php/reyte/article/view/252
Ministerio de Educación Nacional. (2020). Glosario. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-55247.html?_noredirect=1
Muñoz, S. A. (2005). La familia como contexto de desarrollo infantil: Dimensiones de análisis relevantes para la intervención educativa y social. Portularia 5(2), 147-163. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/505/b1518923.pdf?sequence=1
Narváez, P. M., y Oyola, S. P. (2015). Influencia del contexto social en el rendimiento académico de los estudiantes del grado 7-1 de la institución educativa técnica Antonio Nariño fe y alegría de la ciudad de Ibagué. Tesis de Especialista en Pedagogía Universidad del Tolima. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1624/1/Trabajo%20de%20Grado%20-%20Mayerly%20Narvaez.pdf
Pérez, P. N., y Navarro, S. I. (Coord.). (2011). Psicología del desarrollo humano: Del nacimiento a la vejez. Editorial Club Universitario ECU. Recuperado de https://www.academia.edu/40164752/Psicologia_del_desarrollo_human_neli_perez_perez_
Resolución No. 8430. (1993). Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Ministerio de Salud. 4 de octubre de 1993. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Ruvalcaba-Romero, N. A., Gallegos-Guajardo, J., Caballo M. V., y Villegas-Guinea, D. (2016). Prácticas parentales e indicadores de salud mental en adolescentes. Psicología desde el Caribe, 33(3), 223-236. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=213/21349352001
Sánchez, B. S. (2015). Entorno familiar y rendimiento académico. Área de Innovación y Desarrollo, S.L. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=657731
Torío, L. S., Peña, C. J., y Rodríguez, M. M. (2008). Estilos educativos parentales: Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria 20. 151-178. doi: https://doi.org/10.14201/988