Educational gamification as a strategy for teaching foreign languages

Authors

Keywords:

Virtual teaching, virtual learning environments, gamification, foreign languages

Abstract

This research presents a non-experimental cross-sectional study on educational gamification as a strategy for teaching foreign languages ​​in virtual learning environments. The sample consisted of 100 active Ecuadorian teachers who teach foreign languages ​​at the Bachillerato General Unificado level. To collect the information, a version of the Al-Issa (2009) test was used, containing 17 items presented on a Likert scale. The data were processed with the statistical program IBM SPSS. The results show how gamification positively influences the learning of foreign languages, since it has increased the level of student participation in solving training and evaluative activities associated with the content taught.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Issa, A. (2009). ELT games and teacher beliefs: The use of games in teacher education in Oman. Reflections on English Language Teaching, 8, 35.

Chen, H. S., Guo, F. R., Liu, C. T., Lee, Y. J., Chen, J. H., Lin, C. C., Hou, S. M., Hsieh, B. S. (1998). Integrated medical informatics with small group teaching in medical education. Int J Med Inform, 50(1-3), 59-68.

Corchuelo Rodríguez, C. A. (2018). Gamificación en educación superior: Experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 29-41. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.927

García Lázaro, I. (2019). Escape Room como propuesta de gamificación en educación. Revista Educativa HEKADEMOS, (27), 71-79. Recuperado de https://hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/17

García Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas e-learning: Teoría de la educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 6(2), Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201021055001

Hunter, D., y Werbach, K. (2012). For the win (Vol. 2). Wharton digital press. Recuperado de https://vr-entertain. com/wpcontent/uploads/BattleHuntersIM_4-US-V1.

Huotari, K., y Hamari, J. (2012). Defining gamification - a service marketing perspective. ACM J. doi: 10.1145/2393132.2393137

Melo-Solarte, D. S., y Díaz, P. A. (2018). El aprendizaje afectivo y la gamificación en escenarios de educación virtual. Información Tecnológica, 29(3), 237-248. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237

Molina-García, P. F., Molina-García, A. R., y Gentry-Jones, J. (2021). La gamificación como estrategia didáctica para el aprendizaje del idioma inglés. Dominio de las Ciencias, 7(1), 722-730.

Ortíz Colón, A., Jordán, J., y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44, e173773. doi: https://dx.doi.org/10.1590/s16784634201844173773

Prieto Andreu, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios: Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 73–99. doi: https://doi.org/10.14201/teri.20625

Salinas, M. I. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: Tipos, modelo didáctico y rol del docente. Buenos Aires: Universidad Católica de Argentina. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/educaci%c3%b3n%20eva.pdf

Seaborn, K. y. Fels, D. (2015). Gamification in theory and action: A survey. International Journal of Human-Computer Studies, 74, 14-31.

Stojanovic Casas, L. (2009). Tecnologías de comunicación e información en educación: Referentes para el análisis de entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, (68), 159-197. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140383007

Torres-Toukoumidis, Á., y Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Gamificación en Iberoamérica: Experiencias desde la comunicación y la educación. Quito, Ecuador: Editorial Universitaria Abya–Yala.

Trejo-González, H. (2020). Experiencia de gamificación para la enseñanza de un segundo idioma. Educación y Educadores, 23(4), 611-633.

Published

2022-01-24

How to Cite

Briceño Núñez, C. E. . (2022). Educational gamification as a strategy for teaching foreign languages. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(1), 11–22. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/601