The excessive use of social networks amid the pandemic
Keywords:
Pandemic, SARS-CoV-2 (COVID-19), Social networks, Isolation, ExcessAbstract
An analysis was made of the considerable increase in social networks when they were in confinement, therefore it was necessary to study two important aspects. The first was about the use that already existed before the pandemic arrived in different aspects of life, whether for leisure, work or study, followed by this compared with the considerable increase produced by the confinement of people, stress and the search of information. It was noted that one of the most frequent uses was to search for information regarding health issues and the pandemic, in many cases obtaining wrong information causing stress problems even for sick people. Many people began to opt for untrue information channels, which is why there was a notable increase in the use of social networks, even causing addiction to these channels.
Downloads
References
Aparicio Gómez, O. Y., Ostos Ortiz, O., y Cortes Gallego, M. (2019). Redes sociales, tejidos de paz. Hallazgos, 16(32), 17-25. doi: https://doi.org/10.15332/2422409x.4999
Arab, E. L., y Diaz, A. G. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: Aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13.
Araujo Robles, D. E. (2016). Indicadores de adicción a las redes sociales en universitarios de Lima. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 48-58.
Ballesteros Herencia, C. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista Española de Comunicación en Salud, (Supl. 1), 171-185. doi: https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459
Barón Pulido, M., Duque Soto, A., Mendoza Lozano, F., y Quintero Peña, W. (2021). Redes sociales y relaciones digitales, una comunicación que supera el cara a cara. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 123-148. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.29
Beltrán, D. E. (2017). Redes sociales virtuales como dispositivos mediáticos contemporáneos. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 105-123.
Brooks, S., Webster, R., Smith, L., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., y Rubin, G. J. (2020). El impacto psicológico de la cuarentena y cómo reducirla: Revisión rápida de las pruebas. Lancet, 395, 912-920. Recuperado de https://apmadrid.org/Images/actividades/BROOKS%20SK%20et%20al.%20El%20impacto%20psicologico%20de%20la%20cuarentena%20%20y%20como%20reducirla.pdf
Calzado, M., Cirulli, A., y Lio, V. (2021). La ventana al exterior en la pandemia: Tecnologías, hábitos y confianza informativa en Argentina. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, (núm. especial), 83-100.
Cervantes Hernández, R., y Chaparro-Medina, P. M. (2021). Transformaciones en los hábitos de comunicación y sociabilidad a través del incremento del uso de redes sociodigitales en tiempos de pandemia. Ámbito, Revista Internacional de Comunicación, (52), 35-71. doi: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.03
Cívico Ariza, A., Cueva Monzonis, N., Colomo Magaña, E., y Gabarda Méndez, V. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: Una preocupación familiar. Revista Científica de Educación y Comunicación, (22), 1-12. Recuperado de http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/427/4271799011/index.html
Dong, H., Yang, F., Lu, X., y Hao, W. (2020). Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (Covid-19) epidemic. Frontiers in Psycachiatry, 11:00751. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00751
Dzib Moo, L., y Duran González, R. (2020). Plataformas de medios sociales y uso dado por estudiantes indígenas durante el confinamiento por la pandemia COVID-19. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicada, 3(3), 260-269. Recuperado de https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/336/358
Failache, E., Katzkowicz, N., y Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia y el día después: El caso de Uruguay. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185
Flores Lagla, G. A., Chancusig Chisag, J. C., Cadena Moreano, J. A., y Guaypatin Pico, O. A. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín Redipe, 6(4), 56-65. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6119348
Fontana Sierra, L. (2020). Pandemia y rearticulación de las relaciones sociale. Periféria, 25(2), 101-114. Recuperado de https://revistes.uab.cat/periferia/article/view/v25-n2-fontana
Gavilán, M. (2020). La orientación entre la pandemia y el futuro. Orientación y Sociedad, 20(1), 1-20. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/10238/9016
González García, S., Casadelvalle Pérez, I., Octavio Urda, M., Fortún Sampayo, T., Mezquía de Pedro, N., y Melón Rodríguez, R. (2020). Un reto en tiempos de pandemia para la educación médica en Cuba. Educación Médica Superior, 34(3), e2457. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300016&lng=es&tlng=es
González, Y. M. (2020). El lugar de la creencia en tiempos de pandemia: Jóvenes y redes sociales virtuales. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (14), e043. doi https://doi.org/10.24215/18524907e043
Holzer, N. (2017). Oversharing: Padres que comparten en exceso en redes sociales. Palabras Revista de Comunicación y Periodismo, 1(1), 92-106. Recuperado de https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/PALA/article/view/950/913
Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2), 327-34. doi: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Jerves Mora, R. (2020). Pandemia y ansiedad social. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas Universidad de Cuenca, 38(1), 13-16. Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/medicina/article/download/3224/2361
Juárez, V. (2020). La lectura en tiempos de Pandemia. Recuperado de https://uvejota.com/articles/5458/la-lectura-en-tiempos-de-pandemia/
Juárez Gámiz, J. (2020). Redes sociales y conversación pública. Recuperado de https://www.comecso.com/wp-content/uploads/2020/10/Covid-14-Juarez.pdf
Martínez Hinojosa, R., Martillo Pazmiño, I., y Delgado Solís, H. (2020). Emprendimiento y marketing durante el aislamiento social por la pandemia. E-IDEA Journal of Business Sciences,2(6), 24-31. Recuperado de https://revista.estudioidea.org/ojs/index.php/eidea/article/download/42/82
Medina Ortiz, O., Araque Castellanos, F., Ruiz Domínguez, L., Riaño Garzón, M., y Bermudez, V. (2020). Trastornos del sueño a consecuencia de la pandemia por COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(4), 755-761. doi: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.374.6360
Miranda Zavala, A., y Cruz Estrada, I. (2016). Redes sociales: Herramienta de marketing internacional en el sector hotelero. El Periplo Sustentable, (31), 00012. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-90362016000200012&lng=es&tlng=es
Moguillansky, M., Fischer, M., y Focas, B. (2020). Prácticas culturales, información y política en la pandemia. IDAES UNSAM. Recuperado de http://www.unsam.edu.ar/escuelas/idaes/docs/Doc12-InvestigacionMoguillansky.pdf
Morales Morejón, S., Ramírez Romero, E., y Reasco Garzón, B. (2020). Uso de redes sociales como puente entre el emprendedor y el consumidor en época de COVID-19. Revista Pertinencia Académica, 4(5)1-9. https://doi.org/10.5281/zenodo.4599818
Navarro Rodríguez, J., Medina Ortiz, O., Andrade Fossi, C., Chacin Gonzales, M., y Bermúdez, V. (2020). Cultura de paz en la pandemia por SARS-COV-2: confinamiento, tics y las redes sociales. Gaceta Médica de Caracas, 128(Supl. 2), S350-S358. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1KYTyq26AyrSLeeG6F2NnrgJcj5R8jXQG/view
Ortiz Cotte, J. A. (2020). El uso de la tecnología digital después de la pandemia. IBERO Puebla. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.11777/4795
Peris, M., Maganto, C., y Garaaigordobil, M. (2018). Escala de riesgo de adicción-adolescente a las redes sociales e internet: Fiabilidad y validez (ERA-RSI). Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(2), 30-36. Recuperado de http://www.codajic.org/node/4066
Picón, G. A., Gonzáles de Caballero, G. K., y Paredes Sánchez, J. (2021). Desempeño y formación educativa en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia covid-19. Arandu UTIC, 8(1), 139-153. Recuperado de https://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129/16
Potero Alférez, N. (2020). Las redes sociales y la COVID-19: Herramientas para la infodemia. Documento de Opinión IEEE, (163). Recuperado de https://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_opinion/2020/DIEEEO163_2020NURPOR_infodemiaCovid.pdf
Ramonet, I. (2020). La pandemia y el sistema-mundo: Un hecho social total. Comunicación Estudios Venezolanos de Comunicación, (190-191), 95-124.
Riorda, M. (2017). Redes sociales para gobernar. Nueva Sociedad, (269). Recuperado de https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2017/no269/10.pdf
Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I., y Erviti, M. C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: Tipología de los bulos sobre la Covid-19. El Profesional de la Información, 29(3), e290315. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
Sierra Sánchez, J., y Barrientos Báez, A. (2021). Cosmovisión de la comunicación en redes sociales en la era postdigital. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/126485/Le%20Corbusier%20y%20las%20redes%20sociales.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Todorovich, E. (2021). La pandemia de las Redes sociales. RADI, Empresas y Servicios de Ingeniería, 9(17). Recuperado de https://confedi.org.ar/wp-content/uploads/2021/05/Articulo8-RADI17.pdf
Vela Meléndez, L. (2021). El rol de las redes sociales en la pandemia del covid-19. GeoGraphos, 12(137), 121-132. doi: 10.14198/GEOGRA2021.12.137