Experiences and voices of university students in times of COVID-19

A microsocial analysis

Authors

Keywords:

Higher Education, University Student, Covid-19.

Abstract

The health emergency due to COVID-19 has generated changes in various sectors of society, especially in the educational field. This situation represented a challenge for millions of young university students’ who needed migrate to a new educational environment, mainly virtually. In this sense, the present study aimed to analyze the experiences of students from two public universities in Mexico in reference to the difficulties, challenges, the role of the teacher and the advantages during the COVID-19 pandemic. The research was conducted based on grounded theory (GT). The participants were 31 students from two public universities in Mexico, between 20 and 22 years. The results were analyzed from generic categories and subcategories among them the family, emotional, academic, and technological experiences that students have gone through during the COVID-19 pandemic. In conclusion, it was identified that university students require support for the acquisition and use of technological devices, especially those from small communities in states of Yucatan and Oaxaca. On the other hand, it is necessary to strengthen their autonomous learning skills and their digital competence. The role of teachers must be as meaningful learning experiences promoters, as well motivation as promoter. This must be a priority. Finally, despite the pandemic, students have better managed their time, self-care, family coexistence and recreation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrón Tirado, M. C. (2020). La educación en línea: Transiciones y disrupciones. En Palau, J. (ed). Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 66-74). México: IISUE/UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Bolaños, G. (2020). La formación en valores ante la crisis del COVID-19: retos para la Educación Media Superior en México. Forhum International Journal of Social Sciences and Humanities, 2(3), 22-33. https://doi.org/10.35766/jf20233

Buendía, E. A. (13 de mayo de 2020). Desafío de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. Reporte CESOP. 2020. COVID-19, la humanidad a prueba. Cámara de Diputados de México. Recuperado de http://www5.diputados.gob.mx/index.php/camara/Centros-de-Estudio/CESOP/Tema-COVID-19/Reporte-CESOP.-COVID-19-La-Humanidad-a-Prueba.-Edicion-Especial.-Num.-132-mayo-2020

Carrero, V., Soriano, R. M., y Trinidad, A. (2012). Teoría Fundamentada Grounded Theory: El desarrollo de la teoría desde la generalización conceptual. Cuadernos Metodológicos (37), Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Recuperado de https://libreria.cis.es/libros/teoria-fundamentada-grounded-theory/9788474766103/

CEPAL. (22 de abril de 2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19 Efectos económicos y sociales. Recuperado de https://www.cepal.org/es/publicaciones/45337-america-latina-caribe-la-pandemia-COVID-19-efectos-economicos-sociales

De la Cruz, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En Palau, J. (ed). Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 39-46). IISUE/UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Díaz Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Palau, J. (ed). Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 19-29). IISUE/UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Ducoing, P. (2020). Una expresión de la desigualdad en educación básica durante la emergencia sanitaria: el caso de una alumna. En Palau, J. (ed). Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 55-64). IISUE/UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Fernández, A. (2021). 2020: Estudiantes, emociones, salud mental y pandemia. Revista Andina de Educación, 4(1). Recuperado de https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/view/1567/2302

Fundación Telefónica. (25 de marzo de 2021). Repensando el mañana, el mayor riesgo es no aprender nada. Recuperado de https://espacio.fundaciontelefonica.com/evento/repensando-el-manana-el-mayor-riesgo-es-no-aprender-nada/

Herrero, A., Flórez, A., Stanton, S., y Fiszbein, A. (12 de mayo de 2020). Cambios e innovación en la práctica docente durante la crisis del COVID-19. The dialogue. Leadership for the Americas. Recuperado de https://www.thedialogue.org/analysis/practica-docente-durant

INEGI. (19 de agosto 2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovided/2020/

Maldonado, J., Gómez, M., Lagos, C., Saavedra, C., Oróstica, C., Pavez, J., Bedwell, S., y Silva, E. (s.f). La mirada de siete estudiantes y un docente en tiempos de pandemia. Recuperado de http://comunicaciones.ucsh.cl/noticias/la-mirada-de-siete-estudiantes-y-un-docente-en-tiempos-de-pandemia/

Meirieu, P. (18 de abril de 2020). La escuela después… ¿con la pedagogía de antes? Movimiento Corporativo de Escuela Popular. Recuperado de http://www.mcep.es/2020/04/18/la-escuela-despues-con-la-pedagogia-de-antes-philippe-meirieu/

Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 343–352. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237028/html/index.html

Plá, S. (2020). La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. En Palau, J. (ed). Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 30-38). IISUE/UNAM. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Sautu, R. (2003). Todo es teoría: Objetivo y métodos de investigación. Editorial Lumiere.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la Teoría Fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Taylor, S. J., y Bogdan, R. (2008). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. Recuperado de https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

Vázquez, L., y Hernández, M. (2021). Alumnos en pandemia: una mirada desde el aprendizaje autónomo. Revista Digital Universitaria, 2(22). Recuperado de https://www.revista.unam.mx/2021v22n2/alumnos_en_pandemia_una_mirada_desde_el_aprendizaje_autonomo/

Published

2022-07-30

How to Cite

Druet Domínguez, N. V., Aguilar Vargas, L. R. I., Hernández Aragón, M. ., & Ocampo Tallavas, . O. T. (2022). Experiences and voices of university students in times of COVID-19: A microsocial analysis. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(2), 113–126. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/672

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)