Housework, childcare and psychosocial health variables according to gender of teachers and non-teachers
Keywords:
work, women, men, fatigue, healthAbstract
The main objective of this exploratory study is to discover differences between men and women in performing housework and childcare, analyzing possible relationships with psychosocial health variables. In addition, it seeks to find out if there are also differences based on gender inside and outside the teaching profession. A total of 79 participants who live with their partner (38 teachers and 45 tertiary sector workers) participate in this study. The work design is descriptive-comparative and cross-sectional. The results indicate that women, regardless of their profession, have a higher degree of involvement in childcare. In addition, the group of women also presented higher levels of depression and physical fatigue and worse mood than men. By profession, it is observed that men teachers are less involved than their partners in their children's food, rest, leisure, education and hygiene. All the results are discussed emphasizing the need to implement measures that help improve the women’s well-being and encourage a real co-responsibility between men and women.
Downloads
References
Acosta, M., & Burguillos, A. I. (2014). Estrés y burnout en profesores de primaria y secundaria de Huelva: Las estrategias de afrontamiento como factor de protección. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(4), 303-310. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.616
Alcañiz, M. (2015). Género con clase: la conciliación desigual de la vida laboral y familiar. Revista Española de Sociología, 23, 29-55.
Amézcua, A. (2020). Conciliación enfermera como antídoto contra la pandemia. Nure Investigación, 17(108), 1-2.
Arastey-Sahún, M. L. (2008). Relación laboral y avances en materia de corresponsabilidad familiar entre hombres y mujeres. Actualidad Laboral, 1, 23-36.
Asociación Estadounidense de Psiquiatría (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5). Editorial Médica Panamericana.
Asociación Médica Mundial. (1964). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos (64 Asamblea General, Fortaleza, 2013). https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Bartau, I., Maganto, J. M., & Etxeberría, J. (2002). La implicación en el trabajo familiar. Fuentes de influencia e implicaciones educativas. Revista de Educación, 329, 349-371.
Bermúdez, E., & Roca, B. (2021). Desigualdad de género y agencia femenina en el sector público externalizado. Cuadernos de Relaciones Laborales, 39(2), 391-410. https://dx.doi.org/10.5209/crla.72148
Blaise, S. (1996). El rapto de los orígenes o el asesinato de la madre. Vindicación feminista.
Boix, S., Alacreu, A., Abad, D., Costa, R., & Serrano, M. A. (2016). Niveles de salud psicosocial en función de la edad del profesorado. En J. L. Castejón (ed.), Psicología y Educación: Presente y futuro (pp. 2929-2935). ACIPE-Asociación Científica de Psicología y Educación.
Boix, S., Barrera, R. León, E., & Serrano, M. A. (2021). Conciliación trabajo familia y salud psicosocial en los inicios del Covid-19: Un estudio con profesores y no profesores españoles. Perfiles Educativos, 43(174), 26-41. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.174.59993
Boix, S., León, E., & Serrano, M. A. (2018). Niveles de salud psicológica y laboral en practicantes de Pilates. Revista Costarricense de Psicología, 37(2), 145-162. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v37i02.04
Bullough, R. (2016). Early childhood education Teachers: Life history, life course, and the problem of family-work balance. Journal of Research in Childhood Education, 30(4),441-455. http://dx.doi.org/10.1080/02568543.2016.1214936
Cañada, J. A. (2013). Educación y sesgo de familia: Aproximación a la vulnerabilidad laboral de las mujeres casadas en España 2005-2012. Aula, 19, 69-94. https://doi.org/10.14201/14687
Casas-Baamonde, M. E. (2018). Conciliación de la vida familiar y laboral: Constitución, legislador y juez. Derecho de las Relaciones Laborales, 10, 1065-1084.
D’Adamo, P., & Lozada, M. (2019). Una intervención centrada en prácticas de atención plena (mindfulness) promueve la regulación emocional y la reducción del estrés en profesores. Ansiedad y Estrés, 25(2), 66-71. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.10.002
Flynt, S., & Morton, R. C. (2009). The teacher shortage in America: Pressing concerns. National Forum of Teacher Education Journal, 19(3), 1-5.
Friedan, B. (1983). La segunda fase. Plaza & Janés.
Gaete, R., & Henríquez, F. (2016). Análisis de la labor docente desde la perspectiva de la responsabilidad social interna. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(2), 13-29. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2608
García-Calvente, M. M., Mateo-Rodríguez, I., & Maroto-Navarro, G. (2004). El impacto de cuidar en la salud y en la calidad de vida de las mujeres. Gaceta Sanitaria, 18(2), 83-92. https://doi.org/10.1157/13061998
García-Osuna, C. (2017). Actitudes de género sobre las responsabilidades del cuidado de los hijos y tareas domésticas de hombres y mujeres en parejas de doble ingreso con hijos menores en Nuevo León. Perspectivas Sociales, 19(1), 89-113.
Gómez, S., & Martí, C. (2004). La incorporación de la mujer al mercado laboral: Implicaciones personales, familiares y profesionales, y medidas estructurales de conciliación trabajo-familia. Documentos de Investigación, 557, 1-51.
Gómez-Rojas, G. V., & Riveiro, M. (2015). El género en la relación entre clase social y estilo de vida: una mirada a través del tiempo libre. Revista Digital de Ciencias Sociales, 2(2), 79-106.
González-Ortega, S. (2020). El nuevo escenario en materia de tiempo de trabajo. Consejo Andaluz de relaciones laborales.
Gorrelli, J. (2019). Hacia la corresponsabilidad mediante la suspensión por nacimiento de hijos. Revista General de Derecho del Trabajo y la Seguridad Social, 53, 280-289.
Gorrelli, J. (2020). Tiempo de trabajo y conciliación de la vida laboral y familiar y personal: El RD Ley 6/2019. En S. González-Ortega (coord.), El nuevo escenario en materia de tiempo de trabajo (pp. 125-160). Consejo Andaluz de relaciones laborales.
Guerrero, C. I., Armstrong, L., González, F. Bratz, J., & Sandoval, M. (2020). Paternidad activa y cuidado de la niñez: reflexiones desde la desigualdad de género y la masculinidad. Revista Enfermería Actual, 38, 1-10. http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i38.34163
Hall-Kenyon, K., Bullough, R., MacKay, K., & Marshall, E. (2014). Preschool teacher well-being: A review of the literature. Early Childhood Education Journal, 42(3), 153-162. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0595-4
Lamb, M. E., Pleck, J. H., Charnov, E. L., & Levine, J. A. (1987). A biosocial perspective on paternal behavior and involvement. En J. B. Lancaster, J. Altman, A. Rossi, & L. R. Sherrod (eds.), Parenting across the lifespan: Biosocial perspectives (pp. 111-142). Academic Press.
Ley 39. (1999). Para promover la conciliación de la vida familiar y laboral de las personas trabajadoras, BOE, núm. 266 § 38934 (5 de noviembre 1999).
Molero-Marañón, M. L. (2008). Derechos de conciliación y tiempo de trabajo. Documentación Laboral, 82, 47-81.
Moreno, S., Ajenjo, M., & Borràs, V. (2018). La masculinización del tiempo dedicado al trabajo doméstico rutinario. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 163, 41-58. http://doi.org/10.5477/cis/reis.163.41
Muñiz, L. (2020). El trabajo y la familia como mundos imbricados. Tensiones y articulaciones de una difícil conciliación. Trabajo y Sociedad, 34(21), 375-389.
Olaguibe, J. (2020). Trabajo, familia y fecundidad: corresponsabilidad como clave en el diseño de políticas públicas de conciliación. Documentos de Trabajo Instituto Universitario de Investigación en Estudios Latinoamericanos, 114, 1-59.
Paterna, C., & Martínez-Martínez, M. C. (2002). Compatibilizando trabajo y familia. Variables mediadoras. Boletín de Psicología, 75, 19-37.
Perán-Quesada, S. (2014). Tiempo de trabajo y género: La perspectiva española. En S. Perán-Quesada, & J. L. Moreneo (coords.), La ordenación del tiempo de trabajo en el Siglo XXI. Retos, oportunidades y riesgos emergentes (pp. 164-165). Comares.
Perán-Quesada, S. (2019). La configuración jurídica del principio de corresponsabilidad y su necesaria aplicación efectiva. Revista General del Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, 53, 183-184.
Pérez-Carbonell, A., & Ramos-Santana, G. (2015). La percepción de hombres y mujeres respecto a la conciliación vida laboral, personal y familiar: el caso de la universitat de València. En R. Casado, C. Flecha, A. Guil, M. T. Padilla-Carmona, I. Vázquez, & M. R. Martínez-Torres (coords.), Aportaciones a la Investigación sobre Mujeres y Género (pp. 1274-1296). Seminario Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres de la Universidad de Sevilla
Pérez-Rodríguez, V., Palací-Descals, F., & Topa-Cantisano, G. (2017). Cultura de conciliación y conflicto trabajo/familia en trabajadores con turnos laborales. Acción Psicológica, 14(2), 193-210. https://doi.org/10.5944/ap.14.2.20024
Poquet-Catalá, R. (2012). Los nuevos derechos de conciliación de la vida laboral y familiar: la distribución horaria sin reducción de jornada. Actualidad Laboral, 21(22), 2083-2089.
Real Decreto-ley 6. (2019). De medidas urgentes para la garantía de la igualdad de trato y de oportunidades entre mujeres y hombres en el empleo y la ocupación, BOE, núm. 57 § 21692 (de 1 de marzo, 2019).
Rodríguez-Hernández, J. A., & Santana-Bonilla, P. J. (2006). Maestras y maestros: Un análisis de la distribución de tareas docentes y domésticas. Revista de Educación, 340, 873-922.
Rodríguez-Rojo, C., Meseguer, M., & Soler, M. I. (2019). Los factores psicosociales de riesgo en el trabajo como predictores de salud docente. Revista de Educación, Innovación y Formación, 1, 45-61.
Sanz, E., & Pérez-Esain, E. (2021). El desigual reparto del trabajo doméstico antes y durante la pandemia. Géneros-Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 10(3), 279-309. https://doi.org/10.17583/generos.7852
Torres-Egea, P., Ballesteros-Pérez, E., Sánchez-Castillo, P. D., & Gejo-Bartolomé, A. (2008). Programas, intervenciones y redes de apoyo a los cuidadores informales en salud. Nursing, 26(6), 56-61. https://doi.org/10.1016/S0212-5382(08)70757-X
Varela-Crespo, L., & Gradaílle-Pernas, R. (2021). El espejismo de la conciliación: Dificultades y estrategias para la organización de los tiempos cotidianos de las familias con hijos/as en educación primaria en Galicia. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(89), 1-20. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5105
Velasteguí, D. C., & Mayorga, P. M. (2021). Estados de ánimo, ansiedad y depresión en estudiantes de medicina durante la crisis sanitaria covid-19. Revista Psicología UNEMI, 5(9), 10-20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp10-20p