Academic stress and self-esteem in university students of Metropolitan Lima in context COVID-19 during the year 2021
Keywords:
Academic stress, Self-esteem, University, COVID-19Abstract
The purpose of this work was to determine if academic stress is associated with self-esteem in university students from Metropolitan Lima, 2021. Being a non-experimental, cross-sectional, and correlational relational study, the sample consisted of 428 participants, the instruments used were the SISCO Academic Stress Inventory (Barraza, 2007) and the Adult Self-Esteem Scale (Coopersmith, 1967). The results indicate that these constructs are inversely related and statistically significant (r = -.397; p <.05); in addition, there is practical significance (-, 397) with a small effect size; There were, it is evidenced that the academic stress variable presents a statistically significant difference (p = .002; p <.050), in relation to sex, when observing the mean values it is said that women (M = 92.33) present more stress academic than men (M = 86.97). The study concludes that lower levels of self-esteem are associated with higher levels of academic stress in Lima students.
Downloads
References
Acharya, R., y Chalise, H. (2015). Self-esteem and academic stress among nursing students. Kathmandu University Medical Journal, 13(52), 298-302. Recuperado de http://www.kumj.com.np/issue/52/298-302.pdf
Albán, J. (2018). Autoestima y estrés académico en estudiantes de una Universidad de Lima Sur (Tesis de Licenciatura). Universidad Autónoma del Perú, Lima. Recuperado de http://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/AUTONOMA/543/1/YESICA YENE TUEROS URBANO.pdf
Aldana, J., Isea, J., y Colina, F. (2020). Estrés académico y trabajo de grado en Licenciatura en Educación. Telos, 22(1), 91–105. https://doi.org/doi.org/10.36390/telos221.07
Apaza, C., Seminario, R., y Santa-Cruz, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el covid-19 – perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 402–413. Recuperado de https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32385
Ardic, C., y Ozturk, G. (2018). The role of stress management and interpersonal communication in preventing violence against family physicians. International Journal of Research in Medical Sciences, 6(4), 1094–1100. Recuperado de https://doi.org/10.18203/2320-6012.ijrms20181262
Asenjo-Alarcón, J., Linares-Vásquez, O., y Díaz-Dávila, Y. (2021). Nivel de estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Investigación en Salud, 5(2), 59–66. Recuperado de https://doi.org/10.35839/repis.5.2.867
Aviles, S., y Quispe, L. (2020). La autoestima según género en estudiantes Universitarios de IV ciclo de Psicología de la ciudad de Juliaca, 2020 (Tesis de Bachiller). Universidad Peruana Unión, Lima. Recuperado de http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3648
Avison, W., y McAlpine, D. (1992). Gender differences in symptoms of depression among adolescents. Journal of Health and Social Behavior, 33(2), 77–96. https://doi.org/10.2307/2137248
Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 9(3), 110 - 129. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19028
Barraza, A. (2007). El Inventario SISCO del Estrés Académico. Investigación Educativa Duranguense, (7), 89–93. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2358921
Barrera, A. (2020). Alto nivel de estrés en universitarios durante la cuarentena: Estudio UVM. Recuperado de https://laureate-comunicacion.com/prensa/alto-nivel-de-estres-en-universitarios-durante-la-cuarentena-estudio-uvm/#.YhbA_JNBxQI
Broche-Pérez, Y., Fernández-Castillo, E., y Reyes, D. A. (2020). Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Salud Pública, 46(Supl. 1), e2488. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662020000500007
Cabanach, R. G., Souto, A., Freire, C., y Ferradás, M. D. (2015). Relaciones entre autoestima y estresores percibidos en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 43-57. Recuperado de https://doi.org/10.30552/ejep.v7i1.100
Castillo, J., Guzmán, A., Bustos, C., Zavala, W., y Vicente, B. (2020). Propiedades Psicométricas del Inventario SISCO-II de Estrés Académico. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 3(56), 101–116. Recuperado de https://doi.org/10.21865/RIDEP56.3.08
CEPAL-UNESCO. (2020). Medical education in the time of COVID-19. Academic Medicine, 1085. Recuperado de https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004003
Chavéz, J., y Peralta, R. (2019). Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa-Perú. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 384–399. DOI: doi.org/10.31876/rcs.v25i1.29629
Chilca, M. L. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71. Recuperado de https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145
Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self Esteem Consulting. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Díaz, S., Arrieta, K., y González, F. (2014). Estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes de Odontología. Revista Clínica de Medicina de Familia, 5(3), 246–248. Recuperado de https://doi.org/10.4321/s1699-695x2012000300013
Estrada, E., Mamani, M., Gallegos, N., Mamani, H., y Zuloaga, M. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(1), 88–93. DOI: doi.org/10.5281/zenodo.4675923
Fernández-Hileman, M., Corengia, Á., y Durand, J. (2014). Deserción y retención universitaria: una discusión bibliográfica. Pensando Psicología, 10(17), 85–96. Recuperado de https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787
González, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. Revista Espacio I+D Innovación Más Desarrollo, 9(25), 158-179. https://doi.org/doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10
González-Arratia, N., Valdez, J., y Serrano, J. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. Ciencia Ergo Sum, 10(2), 174–179. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5167260
Gonzalo, M., Quiroga, S. R., Martínez, M., Zapico, M. G., y Lahiton, J. E. (2021). Análisis exploratorio del estrés académico estudiantil en el marco del covid 19 en territorio de San Luis, Argentina. Contextos de Educación, 31, 20-32. Recuperado de http://200.7.136.16/ojs/index.php/contextos/article/view/1356/1462
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Jefin, M., y Sheljy, S. (2018). Interpersonal communication: A stress reducing remedy. International Journal of New Technology and Research (IJNTR), 4(11), 71–72. Recuperado de https://doi.org/10.2106/00004623-195739020-00034
La Cámara del Comercio de Lima. (2020). Urgen medidas para ampliar el acceso de las TIC en el Perú. Recuperado de https://lacamara.pe/urgen-medidas-para-ampliar-el-acceso-de-las-tic-en-el-peru/
Lara-Cantú, A., Verduzgo, Á., Acevedo, M., y Cortés, J. (1993). Validez y confiabilidad del inventario de autoestima de Coopersmith para adultos, en población mexicana. Revista Latinoamericana de Psicología, 25(2), 247-255. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/805/80525207.pdf
Lingan, F. (2017). Autoestima y su relación con la felicidad en cónyuges de la Iglesia Adventista del Séptimo Día del Distrito Misionero de Huaycán, Lima, 2017 (Tesis de Licenciatura). Universidad Peruana Unión, Lima. Recuperado de http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/1167
López, C. (2020). ¿Afecta por igual el Covid-19 a hombres y mujeres?. Recuperado de https://gacetamedica.com/investigacion/afecta-por-igual-el-covid-19-a-hombres-y-mujeres/
Luberto, C., Goodman, J., Halvorson, B., Wang, A., y Haramati, A. (2020). Stress and coping among health professions students during COVID-19: A perspective on the benefits of mindfulness. Global Advances in Health and Medicine, 9(1), 1–5. https://doi.org/10.1177/2164956120977827
Luque, O., Bolivar, N., Achahui, V., y Gallegos, J. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios frente a la educación virtual asociada al covid-19. Puriq, 4(1), 56–65. Recuperado de https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.200
Manrique-Millones, D., Millones-Rivalles, R., y Manrique-Pino, O. (2019). The SISCO Inventory of Academic Stress: Examination of its psychometric properties in a Peruvian sample. Ansiedad y Estres, 25(1), 28–34. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.03.001
Mansilla, A. M. (2020). Impacto del Covid-19 en los hábitos y costumbres de estudiantes universitarios durante el tiempo de cuarentena 2020. Revista científica Hacedor - AIAPÆC, 4(2), 1–11. https://doi.org/10.26495/rch.v4i2.1478
Mayo Clinic. (2020). Pensamiento positivo: reduce el estrés al eliminar el diálogo interno negativo. Recuperado de https://www.mayoclinic.org/es-es/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
McEwen, B. (2017). Stress: Homeostasis, rheostasis, reactive scope, allostasis and allostatic load. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. Encyclopedia of Neuroscience, 557-561. Recuperado de https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809324-5.02867-4
Mendiola, J. (2010). El manejo del estrés académico en estudiantes universitarios: una propuesta de intervención (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México, México. Recuperado de http://132.248.9.195/ptb2011/septiembre/0673462/0673462_A1.pdf
Mendoza, K., y Villar, G. (2021). Autoestima y ansiedad en estudiantes de una universidad privada de Huancayo – 2020 (Tesis de Licenciatura). Universidad Peruana los Andes, Perú. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12848/2221
Naranjo, M. (2007). Autoestima: Un factor relevante en la vida de la persona y tema esencial del proceso educativo. Actualidades Investigativas en Educación, 7(3), 01–32. DOI: doi.org/10.1037/a0015645
Navarro, E., Tomás, J., y Oliver, A. (2006). Factores personales, familiares y académicos en niños y adolescentes con baja autoestima. Boletín de Psicología, 1(88), 7–26. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2281290
Orth, U., Robins, R., y Meier, L. (2009). Disentangling the effects of low self-esteem and stressful events on depression: findings from three longitudinal studies. Journal of Personality and Social Psychology, 97(2), 307–321. Recuperado de https://doi.org/10.1037/a0015645
Osorio, M. (2021). Reconocer, prevenir y afrontar el estrés académico. Recuperado de https://www.uchile.cl/portal/presentacion/centro-de-aprendizaje-campus-sur/114600/reconocer-prevenir-y-afrontar-el-estres-academico
Papalia, D. E., y Martorrel, G. (2017). Desarrollo Humano. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores.
Pérez, E., y Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58–66. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3161108
Robotham, D., y Julian, C. (2006). Stress and the higher education student: A critical review of the literature. Journal of Further and Higher Education, 30(2), 107–117. https://doi.org/10.1080/03098770600617513
Rodríguez, I., Fonseca, G., y Aramburú, G. (2020). Estrés académico en alumnos ingresante a la carrera de odontología en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. International Journal of OdontoStomatology, 14(4), 639-647. Recuperado de https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v14n4/0718-381X-ijodontos-14-04-639.pdf
Shrestha, K., Limbu, G., Twati, S., y Shrestha, P. (2018). Study of self-esteem of nursing students in a nursing college in Kathmandu. Global Journal of Medicine and Public Health, 7(6), 1–8. Recuperado de https://gjmedph.com/Uploads/O3-Vo7No6.pdf
Thomas, P., Liu, H., y Umberson, D. (2017). Family Relationships and Well-Being. Innovation in Aging, 1(3), 1–11. https://doi.org/10.1093/geroni/igx025
Verduzco, M. (2006). La autoestima estrés y afrontamiento desde la perspectiva de niños y niñas escolares. Hologramática, Facultad de Ciencias Sociales- UNLZ, 2(2006), 59–70. Recuperado de https://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/285/n5_v2_pp59_70.pdf
Verduzco, M., Gómez, E., y Durán, C. (2004). La influencia de la autoestima en la percepción del estrés y el afrontamiento en niños de edad escolar. Salud Mental, 27(4), 18–25. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/582/58242703.pdf
Zegarra, Y. (2021). Nivel de estrés según relaciones interpersonales en adolescentes de la I.E. Nuestra Señora de la Medalla Milagrosa- Hunter, Arequipa 2019 (Tesis de Licenciatura). Universidad Privada Autónoma Del Sur, Perú. Recuperado de http://repositorio.upads.edu.pe/xmlui/handle/UPADS/197