The family as a factor for integrating technology in the Chilean primary school
DOI:
https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.9Keywords:
educational technology, elementary education, digital competencesAbstract
The integration of technologies in the classroom is a problematic situation, which has prevented students from incorporating digital learning. The recent COVID 19 pandemic revealed gaps in the family technological cultural capital, a relevant issue, because the family, i.e. parents and guardians, are a factor in the integration of technology in the classroom of their children in elementary school. The general objective of this doctoral research was to measure the degree of incidence of the family in the integration of technologies in the classroom. Through a quantitative methodology, the survey technique, the application of a questionnaire to parents of eighth grade students and the use of a structural equation model, it was confirmed that, within the family factor, the availability of resources is the variable with the greatest impact on digital integration in the classroom, with a regression value of 2.002; followed by the technological cultural capital, with a value of 1.443; and finally the use and technological skills, with a weight of 0.614.
Downloads
References
Álvarez Jirón, D., & Dicovskiy Riobóo, L. (2022). Modelos de ecuaciones estructurales (SEM) y su aplicación en la educación. Revista Ciencia y Tecnología El Higo, 12, 1, 28–41. https://doi.org/10.5377/elhigo.v12i1.14524
Angulo-Armenta, J., Tánori-Quintana, J., Mortis-Lozoya, S., & Angulo-Arellanes, L. (2019). Uso de las tecnologías en el aprendizaje por adolescentes desde la perspectiva de los padres de familia: El caso de educación secundaria del Sur de Sonora, México. Información Tecnológica, 30, (6), 269-276. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000600269
Arancibia, M., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de lastecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13, 3, 89-100. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089
Arellanos-Carrión, S. (2023). Impacto y retos enfrentados por la educación básica y universitaria en América Latina y España durante la pandemia de COVID-19. Revista Electrónica Educare, 27, 2, 380-397. https://dx.doi.org/10.15359/ree.27-2.15884
Barajas Alcalá, S., García López, R., & Cuevas Salazar, O. (2023) Adaptación y validación de un instrumento basado en el modelo TPACK para docentes universitarios. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1831
BM. (2021). ¿Está considerando un sistema de aprendizaje adaptativo? Una hoja de ruta para los responsables de políticas. https://blogs.worldbank.org/es/education/esta-considerando-un-sistema-de-aprendizaje-adaptativo-una-hoja-de-ruta-para-los
Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. (M.J. Bernuz, A. García, M.J. González y D. Oliver, Trad., 2°ed.). Editorial Desclée de Brouwer.
Caballé, A., Cervera, M., & Mon, F. (2019). La competencia digital de los estudiantes universitarios de primer curso de grado. Innoeduca International Journal of Technology and Educational Innovation, 5, 2, 104-113. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5598
Castells, M. (2013). La Sociedad red: Una visión global. (3 reimpresión). Alianza Editorial.
Castro Rodríguez, M., Marín Suelves, D., & Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19, 61. https://doi.org/10.6018/ red/61/06
Chen, W., Li, X., & Huang, E. (2022). Capital social, brechas digitales y transmisión intergeneracional del capital cultural en comunidades urbanas estadounidenses desfavorecidas: un estudio exploratorio. Revista Internacional de Sociología, 80, 4. https://doi.org/10.3989/ris.2022.80.4.M22-007
CEPAL. (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. https://www.cepal.org/es/ publicaciones/45938-universalizar-acceso-tecn ologias-digitales-enfrentar-efectos-covid-19
CEPAL. (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. https://www.cepal.org/es/publicaciones/ 46816-tecnologias-digitales-un-nuevo-futuro
EPALE. (2020). Marco europeo de competencias digitales DIGCOMP. http://www.ikanos.eus/wp-content/uploads/2018/03/DigComp-ikanos.pdf
De la Peña Zambrano, D., & Rodríguez Pichardo, C. (2023). Experiencia socioformativa empleando Recursos Educativos Abiertos como apoyo al aprendizaje cooperativo en tiempo pospandemia. Entreciencias Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 11(25).
Drucker, P. (1993). La sociedad poscapitalista. Editorial Sudamericana.
Fernández-Bringas, T., Sandoval-Arteta, F., & Ojeda Mercado, G. (2023). Validación psicométrica de la escala de interacción en contextos virtuales en escolares de Perú. Conrado, 19, 90, 283-296. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/ conrado/article/view/2899
Gallegos Araya, V., & López Alfaro, P. (2019). Influencia del liderazgo distribuido y de la eficacia colectiva sobre el compromiso organizacional docente: un estudio en Chile. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23, 2, 189–210. htt ps://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9270
Galleguillos-Herrera, P., & Olmedo-Moreno, E. (2019). Autoeficacia y motivación académica: Una medición para el logro de objetivos escolares. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 119-135. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i3.329
Galli Cardoso, K., Sales, A., & Araújo Bento, L. (2021). Evidencias del capital tecnológico en la educación em tempos de pandemia. Revista Edutec - Educação, Tecnologias Digitais e Formação Docente, 1(1), 23. https://doi.org/10.55028/edutec.v1i1.13661
Gamito Gomez, R., Aristizabal Llorente, P., & Vizcarra Morales, M. T. (2019). Sociedad multipantalla: Un reto educativo para familia y escuela. Revista Prisma Social, 25, 398–423. https://revistaprismasocial.es/article/view/2689
García García, M., García-Varcárcel, A., & Arévalo Duarte, M. (2022). Competencias digitales de los docentes en formación: Dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 22, 42. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/20220205
García-Pinilla, J. I., Rodríguez-Jiménez, O. R., & Olarte-Dussan, F. A. (2023). Apropiación docente compleja de las TIC en instituciones educativas dotadas con herramientas tecnológicas: Un análisis cualitativo desde el Modelo de Apropiación de la Tecnología (MAT). Perfiles Educativos, 45(179), 37-54. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.179.59798
Gómez Navarro, D. (2019). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación por universitarios mayas en un contexto de brecha digital en México. Región y Sociedad, 31, 1-25. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1130
Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R., & Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado: Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/ 10.3916/C70-2022-02
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1986). LISREL VI: Analysis of linear structural relationships by maximum likelihood, instrumental variables, and least squares methods. Scientific Software.
Lamo de Espinosa, E. (2010). La sociedad del conocimiento: Información, ciencia, sabiduría. Real Academia de Ciencias Morales y Políticas. https://www.racmyp.es/docs/academicos/344/discurso/d83.pdf
León Aceitón, R., & Meza Muñoz, S. (2020). Brecha en el uso de internet desigualdad digital en el 2020. Fundación País Digital. https://paisdigital.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2020/07/09104453/FPD-Estudio-Brecha-uso-internet-2020-web-09-07-20.pdf
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30, 3, 1151-1169. https://dx.do i.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Méndez Sánchez, M. del P., García Méndez, M., & Peñaloza Gómez, R. (2020). Escala de conductas parentales ante el uso de tecnología en adolescentes. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 114-124. https://doi.org/ 10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.351
Moreno-Carmona, N., Marín-Cortés, A., Cano-Bedoya, V., Sanabria-González, J., Jaramillo-Suarez, Á., & Ossa-Ossa, J. (2021). Mediaciones parentales y uso de internet por niños, niñas y adolescentes colombianos. Interdisciplinaria, 38(2), 275-290. https://dx.doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.18
Núñez, C., Gaviria-Serrano, J., Tobón, S., Guzmán-Calderón, C., & Herrera, S. (2019). La práctica docente mediada por TIC: Una construcción de significados. Espacios, 40(5), 4.
https://www.revistaespacios.com/a19v40n05/19400504.html
Olfos, R., Estrella, S., & Isoda, M. (2021). Una iniciativa educativa chilena para atenuar el impacto en el aprendizaje de matemática en estudiantes del grado 1 durante el aislamiento social por COVID-19. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 20, 104-113. https://doi.org/10.15068/00162401
Popper, K. (1972). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. (4° ed., N. Míguez, Trad.). Paidos Ibérica. (Original, 1963).
Romero-López, R., Frías-Castillo, R., Vega, Y., & Parroquín-Amaya, P. (noviembre 6-8, 2019). Análisis factorial confirmatorio del sentido de pertenencia en una institución de educación superior. Memorias del Congreso Internacional de Investigación Academia Journals Celaya, Guanajuato, México.
Samperio Pacheco, V. (2019). Ecuaciones estructurales en los modelos educativos: características y fases en su construcción. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(1), 90-103. https://doi.org/10.32870/ap.v11n1.1402
Segura-Martínez, G., Juárez, S., Duarte Cruz, J., & Saldívar Moreno, A. (2022). Percepciones de madres de familia y docentes sobre el uso prolongado de las TICs y el internet en estudiantes de escuelas primaria. Revista de Educación, 25, (1), 419-442. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6209/6308
Sosa Díaz, M., & Valverde Berrocoso, J. (2022). Hacia una educación digital: Modelos de integración de las TIC en los centros educativos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(94), 939-970. http://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000300939&lng=es&tlng=es.
Steiger, J. H., & Lind, J. C. (Mayo, 1985). Statistically-based tests for the number of common factors. [Paper] The Annual Spring Meeting of the Psychometric Society, Iowa.
SUBTEL. (2021). Conexiones móviles alcanzan los 19,8 millones e internet fijo crece cerca del 8% a septiembre de 2020. https://www.su btel.gob.cl/conexiones-moviles-alcanzan-los-198-millones-e-internet-fijo-crece-cerca-del-8-a-septiembre-de-2020/
Tassara Hoy, E. (2016). Factores propios de estudiantes, contexto familiar y desempeño docente que inciden en la aplicación de tecnologías digitales en octavos básicos pertenecientes a establecimientos de entornos vulnerables en la comuna de Quilpué. [Tesis doctoral, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación] Repositorio Sistema de Bibliotecas, SIBUPLA. http://catalogo.upl a.cl/opacweb/Conscgi.exe?VDOC?1?140203
Tena, R., Gutiérrez, M., & Cejudo, M. del C. (2019). Technology use habits of children under six years of age at home. Ensaio Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103), 340–362. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701752
UNESCO. (2020). Declaración de Buenos Aires. https://i-polis.com.ar/2020/11/17/declaracion-de-buenos-aires/
UNESCO. (2021). Estrategia de la UNESCO sobre la innovación tecnológica en la educación (2021-2025). https://unesdoc.unesco.org/ark:/ 48223/pf0000375776_spa.locale=es
UNICEF. (2017). Estado mundial de la infancia 2017: Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/chile/media/481/file/estado_mundial_de_la_infancia_2017.pdf
Rodríguez Sánchez, Y. (2020). Metodología de la investigación. Klik Soluciones educativas.
Vargas Halabí, T., & Mora Esquivel, R. (2017). Tamaño de la muestra en modelos de ecuaciones estructurales con constructos latentes: Un método práctico. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-34. https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.27294
Williamson, B. (2019). El futuro del currículum: La educación y el conocimiento en la era digital. Ediciones Morata.