Teachers psychological impact because covid-19

Authors

Keywords:

Physical health; emotional health; prevention; teachers; covid-19; lockdown; psychological impact

Abstract

The following investigation has an objective to define the psychological impact on the teachers from the Miguel Paz Baraona School of San Pedro Sula city, Honduras due to Covid-19 lockdown. The study was done with a mixed approach with qualitative and quantitative data collection, used a technique semi structure interview with open and close questions for focal groups, searching according to the categories psychological stress, anxiety, depression, somatization, insomnia, anger, afraid to get sick. The used design corresponds to a sequential explanatory design. For the collection data taken into consideration the total population from the school with a sample of 18 teachers between fourteen female of 21 to 57 years old and fours male of 23 to 50 years old. The results indicate due to Covid-19 lockdown have an impact in the physical health and emotional in the teachers. They have suffer sadness, afraid to get sick, thoughts of uncertainty and frustration, headache, muscular back pain, difficulties in their sleep cycle presenting insomnia and nightmares.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, C., Maestro, M., Pumarega, M., Antón, B., y Alonso, C. (2020). Primer caso de infección neonatal por SARS-CoV-2 en España. Elsevier Public Health Emergency Collection, 92(4), 237–238. doi: 10.1016/j.anpedi.2020.03.002

Ferrer, R. (2020). Pandemia por COVID-19: El alcalde reto de la historia del intensivismo. Med Intensiva, 44(6), 323–324. https://doi.org/10.1016/j.medine.2020.04.005

Hernández-Sampieri, S. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). McGraw-Hill/Interamericana.

Henriquez-Marquez, K. I., Zambrano, L. I., Arteaga-Livias, K., y Rodríguez-Morales, A. J. (2020). Prevención e identificación temprana de casos sospechosos COVID-19 en el primer nivel de atención en Centro América. Atención Primaria, 53(1), 115-116. doi: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.06.004

Honduras entra en cuarentena a partir de este lunes 16 de marzo. (2020). El Heraldo. Recuperado de https://www.elheraldo.hn/pais/1364337-466/honduras-entra-en-cuarentena-a-partir-de-este-lunes-16-de-marzo

Rosselli MD, D. (2020). Covid-19 en Colombia: los primeros 90 días. Acta Neurológica Colombiana, 36(2), 1-6. https://doi.org/10.22379/24224022287

Observatorio RR HH. (2020). Mas de la mitad de los docentes sufre ansiedad por covid-19 y la vuelta a las aulas. Recuperado de https://www.observatoriorh.com/orh-posts/mas-de-la-mitad-de-los-docentes-sufre-ansiedad-por-el-covid-19-y-la-vuelta-a-las-aulas.html

Peralta, G., Carozzo, T., Sierra, M., y Figueroa, E. (2020). Enfermedad por coronavirus (COVID-19): La pandemia según la evidencia actual. INNOVARE Revista de Ciencia y Tecnología, 9 (1). Recuperado de https://doi.org/10.5377/innovare.v9i1.9657

Pérez Then, E. (2020). Nuevo coronavirus 2019-ncov: Impacto en salud global. Ciencia y Salud, 4(1):5. Recuperado de https://revistas.intec.edu.do/index.php/cisa/article/view/1672

Ramírez, J., Castro, D., Lerma, C., Yela, F., y Escobar, F. (2020). Consecuencias de la pandemia covid-19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. doi:10.1590/SciELOPreprints.303

Rodríguez-Morales, A., Sánchez, J., Hernández S., Pérez, C., Villamil, W., Méndez. C.,… Paníz, A. (2020). Preparación y control de la enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19) en América Latina. Acta Médica Peruana, 37(1), 3-7. https://dx.doi.org/10.35663/amp.2020.371.909

Ruiz, A., Arcaño, k., Pérez, D. (2020). La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: Apuntes generales. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2). Recuperado de http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/839/855

Vargas, A. (2020). Impacto de la epidemia del Coronavirus (COVID-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Rev Neuropsiquiatr, 2020; 83(1):51-56. doi: https://doi.org/10.20453/rnp.v83i1.3687

Published

2021-07-27

How to Cite

Fuentes Gómez, R. A., & Zúniga Valle, C. M. (2021). Teachers psychological impact because covid-19. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 8(2), 129–139. Retrieved from https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/533

Issue

Section

Original Articles