Analysis of the academic offer and graduation of ICT careers in higher education in Paraguay, based on the study of open data

Authors

  • Hector Ramiro Estigarribia Barreto Universidad Nacional de Caaguazú, Facultad de Ciencia y Tecnología. Coronel Oviedo, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-2954-6053

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.9

Keywords:

Information technology, higher education, open data, Paraguay, Academic title.

Abstract

Professionals in careers related to Information and Communication Technologies (ICT) are among the most in demand worldwide, but various media and studies have reported that the demand for them far exceeds the current supply. Paraguay does not escape this reality, so this paper seeks to analyze the academic offer of this type of career and the number of graduates who graduate from them through the quantitative analysis of open data provided by the Ministry of Education and Sciences. For this purpose, the Excel tool was used, importing the source data in csv format and using mainly dynamic tables and some functions described in the work. It is observed that both the academic offer and the percentage of graduates of the total are very low, in both cases not exceeding 2% of the total, data that coincides with the few previous studies on the subject. However, some aspects that affect this result are mentioned in the work, specifically referring to the cleaning and standardization of the data used for the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial. (29 de setiembre de 2021). Las carreras técnicas pueden dar impulso al empleo y la recuperación económica de América Latina y el Caribe. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2021/09/28/short-cycle-programs-latin-america

Congreso de la Nación Paraguaya. (1 de diciembre de 2015). Ley Nº 4995/13 de Educación Superior. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/ 4401/ley-n-4995-de-educacion-superior

Demattei, L. (10 de mayo de 2023). Déficit de talento humano en el sector TIC en Paraguay. El Nacional. https://www.elnacional.com.py/ opinion/2023/05/10/deficit-de-talento-humano-en-el-sector-tic-en-paraguay

Estigarribia Barreto, H. R. (2021). Hacia un registro único de carreras universitarias en el Paraguay. Revista Paraguaya de Educación, 67-90.

Fernández, J. (21 de febrero de 2021). Tecnologías emergentes: Estudio de carreras TIC muestra déficit de profesionales del área. América Retal. https://www.america-retail.com/ tecnologias-emergentes/tecnologias-emergentes-estudio-de-carreras-tic-muestra-deficit-de-profesionales-del-area/#

Ferreira Silva, Á. (2021). Registro de la educación en Paraguay: Estudio descriptivo de los registros de títulos de la Educación Superior en Paraguay, corte longitudinal 2012 al 2020. Revista de Investigación Científica y Tecnológica, 5(1), 40-53. https://doi.org/10. 36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N1(2021)4

Hernández, A. (25 de julio de 2022). Urge más talento tecnológico en América Latina. Dinero en imagen. https://www.dineroenimagen.com/ hacker/urge-mas-talento-tecnologico-en-america-latina/145618

INE. (2015). Paraguay: Proyección de la población por sexo y edad, según departamento, 2000-2025. Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.gov.py/microdatos/datos-abiertos-indicador.php?ind=12

Ferreyra, M. M., Dinarte Díaz, D., Urzúa, S., Bassi, M. (2021). La vía rápida hacia nuevas competencias. https://openknowledge.world bank.org/server/api/core/bitstreams/229bc91e-cdc0-53fb-8d1e-d2415f7e8cdc/content

MEC. (2016). Resolución 2424/16 “Por la cual se establecen los requisitos y procedimientos para el registro de títulos de pregrado, grado y posgrado, expedidos por las instituciones de educación superior de gestión pública y privada”. Ministerio de Educación y Ciencias. https://mec.gov.py/sigmec/resoluciones/2424-2016-L.pdf

MEC. (2023a). Registro Nacional de carreras. Datos abiertos Ministerio de Educación y Ciencias. https://datos.mec.gov.py/def/rnc

MEC. (2023b). Registro de títulos. Datos abiertos Ministerio de Educación y Ciencia. https://datos.mec.gov.py/def/registros_titulos

OECD. (2016). Skills for a Digital World. https://www.oecd.org/els/emp/Skills-for-a-Digital-World.pdf

Redacción Tekios. (12 de octubre de 2021). PageGroup: escasez de profesionales de carreras STEM alcanza el 48% en América Latina. https://tekiosmag.com/2021/10/12/ pagegroup-escasez-de-profesionales-de-carreras-stem-alcanza-el-48-en-america-latina/

Rubio, P. V. (24 de octubre de 2021). En Colombia, 3 de cada 10 egresados son expertos en Tecnologías de la Información. https://mascolombia.com/en-colombia-3-de-cada-10-egresados-son-expertos-en-tecnologias-de-la-informacion/

Silvestre, F. (3 de enero de 2023). Las profesiones del sector TI que marcarán la tendencia en 2023. https://yulder.co/las-profesiones-del-sector-ti-que-marcaran-la-tendencia-en-2023/

Published

2024-05-13

How to Cite

Estigarribia Barreto, H. R. (2024). Analysis of the academic offer and graduation of ICT careers in higher education in Paraguay, based on the study of open data. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(2), 201–208. https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.9

Issue

Section

Original Articles