COVID-19 in Paraguayan school education year 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.ene-abr.7

Keywords:

Education, distance education, pandemic, sustainable development, Paraguay

Abstract

As a result of the beginning of the COVID-19 pandemic in Paraguay, the Executive Branch made the decision not to return to classes and the Ministry of Education and Sciences (MEC) adopted the modality of distance education. This study seeks to evaluate how the COVID-19 pandemic influenced the educational processes following the biosecurity measures established by the Ministry of Public Health and Social Welfare. The documentary review technique was used, and a reading on research reports to verify the reality in times of pandemic. It’s concluded that the use of creative outreach and learning strategies for the good performance of pedagogical functions was essential to give continuity to education. In addition, COVID-19 dragged with it not only a health crisis, but also economic, food, technology, and education, modifying the normality in which we lived. The results indicate that the confinement affected the relationship between teachers and students generating an emotional imbalance, frustrations, obstacles and the lack of coherent understanding of the educational contents. It is recommended to break the gaps in access to Information and Communication Technologies, so that they are not an impediment when continuing the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camacho, H., Castillo, E., Gutiérrez, H., & Amaya, L. (2009). Competencias Ciudadanas, educación física e iniciación deportiva.

Constitución Nacional de la República del Paraguay. (1992). Asunción, Paraguay. https://www.bacn.gov.py/ archivos/9580/CONSTITUCION_ORIGINAL_FIRMADA.pdf

Corvalán & Portillo. (2020). Educación en pandemia: Se profundiza una crisis preexistente. https://codehupy.org.py/ddhh2020/educacion-en-pandemia/

El Surtidor. (2021). Es discutible que durante la pandemia el gobierno «dio continuidad» al plan de alimentación a escuelas a través de los kits en Asunción. https://elsurti.com/laprecisa/chequeo/2021/07/01/es-discutible-que-durante-la-pandemia-el-gobierno-dio-continuidad-al-plan-de-alimentacion-a-escuelas-a-traves-de-los-kits-en-asuncion/

Fundación Alda. (s.f.). El sistema educativo paraguayo frente a la pandemia. https://www.fundacional da.org/docs/sistema-educativo-en-paraguay.pdf

Hurtado, J. (2008). Guía para la comprensión Holística de la ciencia, Unidad III, Capitulo 3, (p.45-65). http://virtual.urbe.edu/tesispub/0092769/cap03.pdf

Maggio, M. (2021). Educación en pandemia: Guía de supervivencia para docentes y familias. (p.32-33). https://www.planetalector.com.ar/usuaris/libros_contenido/arxius/47/46298_

TPCW_Educacion%20en%20pandemia.pdf

Medina, A. (2020). La Covid-19 – transformación educativa obligada: Paraguay 2020. https://revistascientificas.una.py/index.php/rfenob/article/view/103/103

Ministerio de Educación y Ciencias. (2020). Plan de educación en tiempos de pandemia. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/15716?1589908264Ministerio de Educación y Ciencias (2021). Panorama educativo en contexto de pandemia año 2020. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/17710

Noguera, D. (2020). La educación en Paraguay en tiempos de COVID-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=7855921

Decreto N° 3525. (2020). Decreto N° 3525 ampliación de aislamiento preventivo. Poder Ejecutivo de la República del Paraguay. https://www.mspbs.gov.py/ dependencias/portal/adjunto/9edeee-decreto352 5.PDF

Salas, I., Umaña, A. (2017). Importancia de la figura del profesor. En: Umaña, A; Salas, I.; Berrocal, V. Consideraciones para el diseño y oferta de asignaturas en línea. San José, Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.

Secretaría Técnica de Planificación. (2014). Plan Nacional de Desarrollo 2030. https://www.stp.gov.py/pnd/wp-content/uploads/2014/12/pnd2030.pdf

Published

2024-01-26

How to Cite

Díaz Salomón, A. I. (2024). COVID-19 in Paraguayan school education year 2020. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(1), 64–72. https://doi.org/10.30545/academo.2024.ene-abr.7

Issue

Section

Original Articles