Metaphors related to school management in Perú

Authors

  • César Martín Guevara Pérez Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de Investigación, Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0002-8017-5796
  • Keila Eleniz Aguado Valencia Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de Investigación, Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú https://orcid.org/0009-0006-9695-5531

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.6

Keywords:

School metaphor, Educational management, Teachers, educational administrators, school culture

Abstract

This qualitative study analyzes the metaphors used by teachers and directors of Peruvian schools, their relationship with school management in order to understand their reality, and serve as basis for future studies that propose improvement actions to strengthen their culture. For this, a survey was applied to 100 teachers from the different regions of Peru, obtaining that their management is recognized, mainly, under a political perspective, where it is indicated that it involves the generation of resistance, conflict resolution, empowerment and focus. of human development. Likewise, various metaphorical patterns were recognized that are capable of reflecting the particularities of each school culture, and the most identified metaphorical orientation is empowerment. Finally, the metaphors demonstrated that when they are used as an object of analysis, they allow the recognition of interests, needs, difficulties, conflicts and others that contribute to decision-making in favor of the achievement of the school's objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, R., & Sánchez, A. (2021). Las metáforas docentes sobre la gestión educativa en una escuela pública. Revista Contextos de Educación 30 (21) 33-45. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1230

Aguado, K. (2022). Metáforas vinculadas a la gestión escolar utilizadas por los directores de colegios privados de una congregación religiosa. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la PUCP.

Aguerrondo, I. (2000). Enfoques clásicos y actuales del planeamiento educacional. En Formulación de Política y Planeamiento Estratégico en Educación. (pp. 37-56). Unesco.

Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(1), 431-444. https://bit.ly/2Hktwjv

Cennet, D. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perception of school: A cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89-107. doi: 10.1080/13803610701204099

Chiavenato, I. (2017). Comportamiento organizacional: La dinámica del éxito en las organizaciones. McGraw Hill.

Creswell, J. (2017). Investigación cualitativa y diseño investigativo. https://academia.utp.edu.co/ seminario-investigacion-II/files/2017/08/ INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf

Cuenca, M., & Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Editorial Ariel.

Cuglievan, G., & Rojas, V. (2008). La gestión escolar en el marco de la autonomía: una mirada desde el cotidiano a cinco instituciones educativas estatales de Lima. En Grupo de Análisis para el Desarrollo (Ed.), Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas para el debate (pp. 297-342). GRADE. http://www.grade.org.pe/u pload/publicaciones/archivo/download/pubs/analisis7.pdf

Elías, M. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. http://dx.doi.org/ 10.15359/ree.19-2.16

Freire, S., & Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: el liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. Avances de investigación, 17, GRADE. https://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/ AI17.pdf

García, F., Juárez, S., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana Educación Superior, 2(1), 206-216.

González, M. (Coord.). (2003). Organización y gestión de centros escolares: Dimensiones y procesos. Pearson.

Guevara, C. (2021). Metáforas relacionadas a la gestión escolar utilizadas por docentes de dos colegios estatales de Lima Norte. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la PUCP. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/20919

Heistinger, A. (2006). Qualitative interviews – ein Leitfaden zu Vorbereitung und Durchführung inklusive einiger theoretischer Anmerkungen. https://stage.cms.lu.ch/ksreussbuehl/061102durchfhrung_von_interviews_1_.pdf

IIIEPE. (2020a). Módulo 1: Fundamentos de gestión educativa y características. [Archivo PDF].

IIIEPE. (2020b). Módulo 2: Gestión en las organizaciones educativas. [Archivo PDF].

Kozaner, Ç. (2020). Metaphoric perceptions of primary school teacher candidates on the concept of social science and its teaching. Review of International Geographical Education (RIGEO), 10(1), 120-139. https://bit.ly/2RpiPhi

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. The University of Chicago Press.

Musa, M., & Martha. A. (2020). School management

mechanisms and control of discipline among pupils in primary schools: An analysis of discipline in upper primary level. Revista Anatolian Journal of Education, 5(1), 1-16. https://www.researchgate.net/publication/340358291_School_Management_Mechanisms_and_

Control_of_Discipline_among_Pupils_in_Primary_Schools_An_Analysis_of_Discipline_in_Upper_Primary_Level

Pérez-Ruíz, A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el contexto latinoamericano. Educación y Educadores, 17(2), 357-369. https://www.redalyc.org/ pdf/834/83432362009.pdf

Pozner, P. (2000). El directivo como gestor de los aprendizajes de los estudiantes. Aique. https://formacioncontinuaedomex.files.wordpress.com/2012/12/12-pozner-pilar.pdf

Rebollo, A., Jiménez, R., Sabuco, A., & Vega, L. (2013). Metáforas que usan las profesoras en los procesos de cambio educativo con perspectiva de género. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 43-56. https://bit.ly/32pnzKa

Rodríguez, G., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Algibe.

Rodríguez, E. (2020). Aproximación metafórica del ejercicio de la función directiva. Revista Educación, 44(2). https://www.scielo.sa.cr/ pdf/edu/v44n2/2215-2644-edu-44-02-00348.pdf

Salmasi, N., & Sánchez, J. (2013). La gestión escolar desde los proyectos educativos. Saber, 25(3), 254-258. http://ve.scielo.org/pdf/saber/v25n3/ art03.pdf

Sandoval, E., & Sandoval, M. (2019). Representaciones metafóricas sobre la gestión educativa y su aproximación desde la hermenéutica y el psicoanálisis. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 8(15). https://doi.org/10.23913/ ricsh.v8i15.167

Schein, E. (2004). Organizational culture and leadership. Jossey-Bass.

Tafur, R. (2018). Las competencias directivas en la gestión de tres instituciones educativas escolares de Lima. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://cutt.ly/Uvv0v5W

Yakup, A. (2021). Metaphors of academics in Turkey for distance education. International Journal of Progressive Education, 17(4), 171-187. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.366.11

Published

2024-05-13

How to Cite

Guevara Pérez, C. M., & Aguado Valencia, K. E. (2024). Metaphors related to school management in Perú. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(2), 164–175. https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.6

Issue

Section

Original Articles