Culture in public educational institutions during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Elizabeth Magaly Gutierrez Primo Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0002-9072-9318
  • Yuriko Flor de Lirio Saguma Huamani Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0003-1372-5417
  • Astrid Rosa Silva Juica Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0002-0600-2934
  • Claudia María Chong Rivera Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú. https://orcid.org/0009-0001-4165-134X
  • Alex Sánchez Huarcaya Pontificia Universidad Católica del Perú, Grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0003-3902-5902

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.7

Keywords:

School culture, organization, myths, metaphors, rituals

Abstract

The Covid-19 pandemic turned out to be a substantial event in the changes and adaptations made to this system within educational institutions. In this sense, the present study addresses the school culture in public educational institutions during this unusual context and aims to analyze said culture based on the perceptions of management and teaching staff during the Covid-19 pandemic. Data collection was carried out through the application of semi-structured interviews with five directors and nine teachers from five schools located in four different regions of Peru. From the analysis, it is concluded that, in public educational institutions, there were changes in the organization and development of the rituals of their identity. Likewise, myths and metaphors related to distance education were evident that show certain strengths, weaknesses and opportunities for improvement that the Covid-19 pandemic left in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, K. E. (2021). Ojo al piojo: La importancia de atender la cultura de nuestra organización educativa. En A. Sánchez (coord.), Repensando la gestión educativa: Aspectos clave para gestionar instituciones educativas (Capítulo 1). Pontificia Universidad Católica del Perú.

Aguirre, J., & Jaramillo, J. (2015). El papel de la descripción en la investigación cualitativa. En Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 53, 175-189. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2015000200006

Angulo, L., & León, A. (2010). Los rituales en la escuela: Una cultura sujeta al currículo. Educare, 14 (49), 305-317. Azpillaga, V., Chaparro, A., & Gutiérrez, G. (2017). La organización escolar como variable asociada al logro educativo. Innovación Educativa, 17(74), 41-59. Baeza, J. (2008). El diálogo cultural de la escuela y en la escuela. Estudios pedagógicos, 34(2), 193-206. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v34n2/ art12.pdf Belalcázar, S. (2012). Cultura organizacional. Informes Psicológicos, 12(1), 41-51. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/1378/1191

Bolívar, A. (2021). La escuela en un escenario postcovid: Lo que hemos perdido, lo que podemos ganar. Revista Innovaciones Educativas, 23(35), 7-20. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3851

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento organizacional: La dinámica del éxito en las organizaciones. Mc Graw Hill Educación. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/335680/Comportamiento_

organizacional._La_dina_mica_en_las_organizaciones..pdf Corral, M. (2013). Rituales escolares: el oxi. En N. Guigou y E. Álvarez Pedrosian (comp.). Abordajes hacia una etnografía de la comunicación contemporánea (pp.49-58). Universidad de la República. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/9584/1/aboretnografia.pdf Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications. Creswell, J., & Creswell, D. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage. https://spada.uns.ac.id/ pluginfile.php/510378/mod_resource/content/1/creswell.pdf Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/ 3497/349733228009.pdf Eger, L. & Prásilová, M. (2020). The relation between school culture sub-categories and expected results of learning process. Problems of Education in the 21st Century, 78(1), 48-60. http://www.scientiasocialis.lt/pec/node/files/pdf/vol78/48-60.Eger_Vol.78-1_PEC.pdf Elías, M. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista electrónica Educare, 19(2), 285-301. https://www.sciel o.sa.cr/pdf/ree/v19n2/a16v19n2.pdf García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-25. https://doi.org/10.5944/ ried.24.1.28080 Gutiérrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1), 7-10. http://dx.doi.org/10.21676/ 23897856.3040 Guzmán, E. (2016). Cultura escolar: significados construidos por estudiantes en torno a su influencia en la permanencia y acceso a la educación superior. Revista Científica y Profesional de la Asociación Latinoamericana para la Formación y la Enseñanza de la Psicología – ALFEPSI, 4(12), 24-44.

https://integracion-academica.org/attachments/ article/139/03%20Cultura%20

Escolar%20-%20EGuzman.pdf Hernández, Fernández, R., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta edición). Mc Graw Hill Education. https://www.u ca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investiga cion.pdf Koçoğlu, E., & Tekdal, D. (2020). Analysis of distance education activities conducted during COVI-19 pandemic. Academic Journal, 15(9), 536-543. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1267542.pdf

López, R., & Deslauriers, J. (2011). La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en Trabajo Social. Margen, (61), 1-19. https://www.margen.org/suscri/margen61/lopez.pdf Lugo, M.T., Ithurburu,V., Sonsino, A., & Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación entiempos de pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 23-26. https://doi.org/10.21556/edute c.2020.73.1719 MacNeil, A., Prater, D., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education, 12(1), 73-84. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603120701576241?needAccess=true Mendoza, D., Cejas, M., Navarro, M., Flores, E., & Castillo, K. (2021). La eficacia pedagógica en la cultura organizativa escolar y la comunidad profesional de aprendizaje. Unicencia, 35(2), 1-18. https://www.revistas.una.ac.cr/ index.php/uniciencia/article/view/14490/20327 Moya, J., & Luengo, F. (2019). Cultura escolar. Capacidad Profesional Docente. Buscando la escuela de nuestro tiempo (pp. 55-69). Anaya. https://www.researchgate.net/publication/333034894_Cultura_escolar Navarrete, Z., Manzanilla, H., & Ocaña-Pérez, L. (2021). La educación después de la pandemia: propuesta de implementación de un modelo de Educación Básica a Distancia. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22), 1-24. https://doi.org/ 10.32870/dse.v0i22.920 OMS. (2021, 13 de mayo). Información básica sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/coronavi rus-disease-covid-19 Parker, M. & Alfaro, P. (2021). Education during the COVID-19 Pandemic: Access, inclusion and psychosocial support. United Nations ECLAC. https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/education_during_the_covid-19_pandemic.pdf Pumares, L. (2005). Los mitos de la escuela. Revista Complutense de Educación, 16(2), 455-469. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0505220455A/15946 Ramón Ruiz, G. (2020). Marcas de la pandemia: El derecho a la educación afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 45-59. https://doi.org/10.15366/ riejs2020.9.3.003 Rodríguez, C., Lorenzo, O., & Herrera, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/pdf/654/65 415209.pdf

Rodríguez, D., & Valldeoriola, J. (2012). Metodología de la investigación. Universitat Oberta de Catalunya. http://blog.jimmyzambrano.com/ 2015/12/ensayo-sobre-rodriguez-gomez-d.html Salazar, J. G., Guerrero, J. C., Machado, Y. B., & Cañedo, R. (2009). Clima y cultura organizacional: dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED, 20(4), 67-75. http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v20n4/aci04 1009.pdf Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Superior. http://panel.inkuba.com/ sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf Schein, E. H. (2004). Organizational Culture and Leadership (3 ed.). Jossey-Bass. http://www.untag-smd.ac.id/files/Perpus takaan_Digital_2/ORGANIZATIONAL%20CULTURE%20Organizational

%20Culture%20and%20Leadership,%203rd%20Edition.pdf

Vain, P. D. (2010). Los rituales escolares y las prácticas educativas. Education Policy Analysis Archives, 10(13), 1-15. Vallejos, G., & Guevara, C.A. (2021). Educación en tiempos de pandemia: Una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(80), 166-171. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=s ci_arttext&pid=S1990-86442021000300166

Vesga, J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Científica Guillermo de Ockham, 11(2), 89-100. https://www.reda lyc.org/articulo.oa?id=105329737007

Published

2024-05-13

How to Cite

Gutierrez Primo, E. M., Saguma Huamani, Y. F. de L., Silva Juica, A. R., Chong Rivera, C. M., & Sánchez Huarcaya, A. (2024). Culture in public educational institutions during the Covid-19 pandemic. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(2), 176–191. https://doi.org/10.30545/academo.2024.may-ago.7

Issue

Section

Original Articles