Psycho-axiological program strengthens the work environment in the teaching community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.6

Keywords:

Work environment, adult education programs, psych pedagogy, Moral values

Abstract

Every educational community should be strengthened in its work environment in order to be a model for the schoolchildren it serves. Therefore, this research designed and validated the effectiveness of a psycho-axiological program focused on moral values to strengthen the work environment in a private educational institution in northern Peru. The state of the work environment in the institution was observed and diagnosed by means of Sonia Palma's Work Environment Scale, then the psycho-axiological program was designed and applied in four workshops to all teachers during four months. The research was of a quasi-experimental type, under a pre- and post-test design with a single group. The effectiveness of the psycho-axiological program was concluded after the analysis of the results by significantly improving the five factors of the mentioned scale: Personal Accomplishment, Work Involvement, Supervision and Communication.

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Author Biography

Francisco Reluz Barturén, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Lambayeque, Perú.

Bachiller y Licenciado en Filosofía, Magister en filosofía e investigación científica. Estudios de Maestría en Docencia Universitaria, Postgrado en Técnicas de Investigación científica en la Educación Superior, Doctor en Psicología Educacional y Tutorial. Realiza investigaciones en Ciencias sociales, Humanidades (Filosofía aplicada) y Ciencias de la salud (educación integral y formación ética en profesionales de la salud). Peer reviewer en revistas indexadas en Scopus, Web of Science y Scielo. Con experiencia en la dirección y edición de revistas científicas. Autor de investigaciones que han derivado en artículos publicados en revistas indexadas y libros. Con experiencia en planificación y ejecución de proyectos de investigación científica y proyectos sociales. Asesor Cultural.

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Published

2024-08-23

How to Cite

Solís Sosa, H., Cabrejos Fernández, M., Taboada Montaño, L., & Reluz Barturén, F. (2024). Psycho-axiological program strengthens the work environment in the teaching community. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(3), 271–278. https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.6

Issue

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