Educational practices that favor training in self-regulation of student learning in Colombia

Authors

  • María Isabel Pinzón Navarro Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia. https://orcid.org/0009-0009-1014-7405
  • Carolina Valero Olaya Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia. https://orcid.org/0009-0001-5879-1242
  • Jeidy Miranda Hernández Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia. https://orcid.org/0009-0005-2842-0730
  • Marisela Becerra Moncada Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia https://orcid.org/0009-0001-2832-5267
  • Tany Giselle Fernández Guayana Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-4726-5028

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.10

Keywords:

Educational strategies, lifelong learning, educational environment, teacher-student relationship, student-school relationship

Abstract

This article shows the results of an educational research whose purpose was to understand the influence of educational practices on the self-regulatory process of students in Colombia. The methodological approach was qualitative with a descriptive scope that sought details about the teaching process and classroom learning. The sample is made up of 137 participants distributed among 90 students, 24 teachers and 23 parents to whom a characterization sheet, an interview and a focus group are applied throughout 9 areas of the country: Garzón (Huila), Fortul. (Arauca), Bucaramanga (Santander), Bogotá, Tenjo, Guayabal de Siquima (Cundinamarca), Urabá, Medellín, Rionegro (Antioquia), Ibagué (Tolima), Granada (Meta), Santiago de Cali (Valle del Cauca) and Almaguer (Cauca). For the analysis of the information, a triangulation matrix was used and its subsequent interpretative exercise. The results show that teaching practice encourages students' autonomy and self-control when learning, while there is a need to provide training on parental monitoring guidelines. In this sense, it is recognized that education in context based on games, creativity and group work encourages self-regulation learning skills such as metacognition, monitoring, delegation of tasks, planning and projection of goals to reach.

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Author Biography

Tany Giselle Fernández Guayana, Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia.

Magíster en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales en alianza con el CINDE, Colombia. Especialista en Desarrollo personal y familiar de la Universidad de La Sabana, Colombia. Licenciada en Pedagogía Infantil de la Universidad de La Sabana, Colombia.

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Published

2024-08-23

How to Cite

Pinzón Navarro, M. I., Valero Olaya , C., Miranda Hernández, J., Becerra Moncada, M., & Fernández Guayana, T. G. (2024). Educational practices that favor training in self-regulation of student learning in Colombia. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(3), 310–322. https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.10

Issue

Section

Original Articles