Attitudes toward research and use of Jamovi in clinical psychology students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.8

Keywords:

Statistics, undergraduate student, research, psychology, software

Abstract

University students show diverse attitudes towards research and statistics, influenced by previous experiences and academic expectations. In this context, the statistical software Jamovi can simplify data analysis. The objective was to determine the relationship between attitudes towards research and the use of Jamovi. The study design was non-experimental, correlational and cross-sectional. 120 students from the Clinical Psychology program participated, with a mean age of 22.8. The first instrument used was the Attitudes towards Research Scale made up of 28 items and the second questionnaire on the use of the Jamovi software designed ad hoc. The results indicate a slight positive relationship between the study variables (rho=0.188*). In addition, it can be evidenced that there is a significant difference between semesters and the use of Jamovi (p=0.09), mainly in the fourth, seventh and eighth semester students with the highest mean scores compared to the others. Students with positive research attitudes see Jamovi as a valuable tool that streamlines the process, allowing them to focus on the interpretation of results. Integrating Jamovi into undergraduate education strengthens essential methodological and statistical skills for health professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana de Becerra, G. M., Babativa Novoa, D. A., Caraballo Martínez, G. J., Rey Anacona, C. A., Aldana de Becerra, G. M., Babativa Novoa, D. A., Caraballo Martínez, G. J., & Rey Anacona, C. A. (2020). Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN): Evaluación de sus propiedades psicométricas en una muestra colombiana. CES Psicología, 13(1), 89-103. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.6

Carrasco, R. J. O., Toledo, R. D. V., & Hansen, O. S. (2018). Percepción y actitudes hacia la investigación científica. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2). https://revistacientifi ca.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/93

Hidalgo - Euribe, J. P., Aldana de Becerra, G. M., León -Pretel, P., Ucedo - Silva, V. H., Hidalgo - Euribe, J. P., Aldana de Becerra, G. M., León Pretel, P., & Ucedo Silva, V. H. (2023). Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN-R): Propiedades psicométricas en universitarios peruanos. Propósitos y Representaciones, 11(1). https://doi.org/10.20511/pyr2023.v11 n1.1699

Jamovi. (2019a). The Jamovi Project (Version 1.0) [Computer Software].

Jamovi. (2019b). The Jamovi Project: About. https://www.jamovi.org/about.html

Loayza-Rivas, J. (2021). Actitudes hacia la investigación científica y estadística en estudiantes de Psicología. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(2), 165-177. https://doi.org/ 10.30545/academo.2021.jul-dic.6

Meletiou-Mavrotheris, M., Lee, C., & Fouladi, R. (2007). Introductory statistics, college student attitudes and knowledge – a qualitative analysis of the impact of technology-based instruction. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 38:1, 65-83. https://doi.org/10.1080/002073906010 02765

Moreta Herrera, R., & Paredes Proaño, F. (2020). Actitudes hacia la investigación y autorregulación del aprendizaje en los estudiantes universitarios. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(3), 11-26.

Morillo Alujas, A., Nadal, S., Blasco Navarro, A., & Zamora Cereza, M. (2021). Jamovi: un nuevo y fácil de usar programa de estadística y gratis. SUIS, 179, 30-31.

Nobigrot, D., Nobigrot, M., & Galván, S. C. (1995). Las actitudes hacia la investigación y el aprendizaje en estudiantes de medicina, UNAM: 1984-1994. Salud Pública de México, 37(4), 316-322.

Quezada-Berumen, L., Rubia, J. M. de la, & Landero-Hernández, R. (2019). Validación de la Escala de Actitud hacia la investigación en estudiantes mexicanos de Psicología. Revista Evaluar, 19(1). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v1 9.n1.23874

Santabárbara, J. (2020). Asociación entre las actitudes hacia la estadística y desempeño en bioestadística en estudiantes de medicina: Un estudio metaanalítico. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 23(5), 251-256. https://doi.org/10.33588/fem.235.1084

Santabarbara, J., & Lasheras, I. (2020). Docencia de Bioestadística en Medicina con software gratuito jamovi: Una ventana de oportunidad. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 11.

Santabárbara, J., Lasheras, I., & Rubio Aranda, E. (2020). Taller de software gratuito jamovi en residentes de medicina que cursan un postgrado de investigación: Una experiencia docente. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 10.

Santabárbara, J., Montenegro, S., López-Antón, R., Santabárbara, J., Montenegro, S., & López-Antón, R. (2019). Conocimientos básicos en bioestadística y epidemiología y actitudes hacia la estadística en estudiantes de posgrado de medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(3), 145-152. https://doi.org/10.33588/fem.223.993

Torales, J., Barrios, I., Viveros-Filártiga, D., Giménez-Legal, E., Samudio, M., Aquino, S., & Samudio, A. (2017). Conocimiento sobre métodos básicos de estadística, epidemiología e investigación de médicos residentes de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Educación Médica, 18(4), 226-232. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.018

Valdiviano, C. de la C. (2013). Actitudes hacia la investigación científica en estudiantes universitarios: Análisis en dos universidades nacionales de Lima. PsiqueMag, 2(1). https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/99

Van Aalderen-Smeets, S. I., Walma van der Molen, J. H., Van Hest, E. G. W. C. M., & Poortman, C. (2017). Primary teachers conducting inquiry projects: Effects on attitudes towards teaching science and conducting inquiry. International Journal of Science Education, 39(2), 238-256. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1277280

Vera-Ponce, V. J., Torres-Malca, J. R., Cruz-Vargas, J. A. D. L., Montoya, F. E. Z., Chavez, P. H., Talavera-Ramirez, J. E., & Cruz-Ausejo, L. (2022). Analysis of statistical knowledge of Peruvian medical students: A cross-sectional analytical study based on a survey. International Journal of Statistics in Medical Research, 11, 59-65. https://doi.org/10.6000/19 29-6029.2022.11.07

Published

2024-08-23

How to Cite

Tobar-Viera , A., Núñez-Núñez, M., Mejía-Rubio, A. del R., & Zumbana, L. E. (2024). Attitudes toward research and use of Jamovi in clinical psychology students. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(3), 287–295. https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.8

Issue

Section

Original Articles