Perception of students from a private university in Asunción regarding security measures implemented in a case of Shooting threat

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.7

Keywords:

security measures, university, shooting

Abstract

The general objective of the study is to determine the perception of students at a private university in Asunción regarding the security measures implemented in a specific case of a shooting threat, 2023. The approach of the study is quantitative, with a cross-sectional, non-experimental design. and descriptive scope. The population considered for the study was made up of 8089 students, determining a sample of 385 people. The response rate was 99.7% (384). The inclusion criteria considered were being active and enrolled in the in-person modality, taking in-person classes at the headquarters, and agreeing to complete the survey. The survey was used as data collection through a 12-question questionnaire designed with Google Forms. The most relevant results were: 41.9% strongly agree that their belongings are searched upon entry to the institution and 39.3% strongly agree with the security mechanisms implemented by the university. Other opinions on security measures to prevent and respond to a shooting threat are: use of manual metal detectors, increased presence of security guards, proposing to the administration to address mental health in the curriculum, enabling a stop button panic, emergency drills and X-rays for bags and backpacks. It is concluded that the student body is satisfied with the two dimensions analyzed: institutional security in the face of danger and identification, satisfaction and feeling of security on the part of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABC Color. (2023). Educación: Suman 17 las amenazas a escuelas y colegios en 2023, mochilas transparentes no son la solución afirman. https://www.abc.com.py/nacionales/ 2023/05/31/educacion-suman-17-las-amen azas-a-escuelas-y-colegios-en-2023-mochilas-transparentes-no-son-solucion-afirman/

Alfaro Salas, M. Y., & Salas Ocampo, L. D. (2020). Percepciones estudiantiles sobre seguridad universitaria: El caso de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista ABRA, 40(60), 1-39. http://dx.doi.org/10.15359/abra.40-60.1

Alonso Morillejo, E., & Pozo Muñoz, C. (2022). La percepción del riesgo en la prevención de accidentes laborales. Apuntes De Psicología, 20(3), 415-426. https://www.apuntesdepsicolo gia.es/index.php/revista/article/view/1383

Arboleda-Andrade, E. (2019). Tiroteo en Stoneman Douglas. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 10(1), 49-68. https://doi.org/10.31207/rch.v10i1.177

Barrientos Luján, J., García Camacho, M., & Reyes Sánchez, J. (2023). Impacto de la inseguridad en las instituciones de Educación Superior en Fresnillo, Zacatecas. Revista digital FILHA, (29). http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-215

Caro, E. B., & Pérez, C. G. (2021). De balas, política y medios informativos: análisis de la cobertura periodística de tiroteos escolares en The New York Times (1999-2018). Análisis Revista Colombiana de Humanidades, 53(98). https://doi.org/10.15332/21459169.6312

Cruz-Mendoza, E. D. (2021). Medios digitales y funcionalismo: reflexiones del estreno de Joker. Anagramas-Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 19(38), 179-194. http://www.scielo.org.co/pdf/angr/v19n38/2248-4086-angr-19-38-179.pdf

De Navarro Celis, S. E. (2006). La escuela como nuevo escenario de masacres y agresiones. Guaralibros Editores.

Ghiso, A. M. (2012). Algunos límites de las respuestas frente a la violencia y la inseguridad, en las instituciones educativas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2), 815-824. https://www.redaly c.org/articulo.oa?id=77323978003

López Mora, F. (2011). La cultura de seguridad y defensa en el ámbito universitario. http://hdl.handle.net/10396/11696

Mizoguchi, T. (2016). Yo aprendo, tú matas: Escuelas víctimas de masacres estudiantiles. Publicación del departamento de Educación Universitario Osaka.

Morales, C. R., & González, C. S. (2019). La continuidad académica: estrategias y planificación ante desastres que irrumpen en las actividades académicas y administrativas universitarias. IX Jornadas Internacionales de Campus Virtuales, 95-98.

Oliva, H. & Prieto, L. (2017). La violencia escolar y el trabajo en el aula: una mirada a las perspectivas pedagógica y psicoafectiva. UFG Editores.

Oliva, H. A., Prieto Quezada, M. T., & Carrillo Navarro, J. C. (2018). Entre escuelas y balas: una aproximación a los Mass Shooting (tiroteos masivos). Realidad y Reflexión, 48, 33-52. https://doi.org/0.5377/ryr.v48i0.7067

Penalva López, A., & Villegas Morcillo, A. (2017). Factores de riego asociados con la violencia escolar. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 27 (1), 191-210. https://www.redalyc.org/journal/654/ 65456040011/html/

Pino Bonacho, A. (2023). Teoría del trauma, experiencias traumáticas y apego. https://terapeuticaenalza.es/teoria-del-trauma-experiencias-traumaticas-y-apego/

Protek (s.f.). ¿Cómo mejorar la seguridad en instituciones educativas? https://www.pro tek.com.py/novedades/mejorar-la-seguridad-en-instituciones-educativas/

Reina, S. E. (2014). La seguridad disuasiva como método de disminución de riesgos de seguridad física en las instituciones de educación superior en Colombia. http://hdl.handle.net/10654/13801

Tovar, L. C., Echavez, M., & Martelo, R. (2020). Diseño e implementación de un sistema de biometría facial para el control de acceso en instituciones de educación superior. Revista Espacios, 41(44). https://doi.org/10.48082/ espacios-a20v41n44p26

Verlinden, S., Hersen, M., & Thomas, J. (2000). Risk Factors to school shootings. Clinical Psychology Review, 20(1) 3-56. https://doi.org/ 10.1016/S0272-7358(99)00055-0

Published

2024-08-23

How to Cite

Becker, S. E., Kwan Chung, C. K., Gamarra Lezcano, D. M., Benítez Aceval, D. M. I., & Arce Benítez, V. C. (2024). Perception of students from a private university in Asunción regarding security measures implemented in a case of Shooting threat. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(3), 279–286. https://doi.org/10.30545/academo.2024.set-dic.7

Issue

Section

Original Articles